50 Cent ir McDonald‘s akcija: 50 McRhymes (HipHop.lt 2006)

Ir taip, mielieji reperiai, galąskite liežuvius, nes galite laimėti metus nemokamų pietų McDonald‘s restoranuose užrepavę ant McByto!

 

Tik nepriimkite rimtai. Nors tikiu, kad tokia akcija jau ne už kalnų… Noriu pakalbėti apie kai ką kitą. Apie hip hopo kaip bendruomenės, kaip kultūros padėtį pas mus, o tai iš dalies atspindi ir pasaulines tendencijas.

 

„Hip hopo problema yra ta, kad jam trūksta atvirumo“,- neseniai kalbėjo Meech, vienas stipriausių Prancūzijos gatvės šokių atstovų. Bandžiau kelti įvairius atsiminimus, ir, kiek man jie leidžia, patikrinti šitą teiginį. Prisipažinsiu, negaliu nesutikti su Meech.

 

Esu sutikęs nedaug žmonių, kurie hip hopu domisi kaip gatvės menu. Kaip muzika, piešimu ir šokiu. Kaip peace, unity, love and having fun. Žmogus, kuris neseniai pradėjo repuoti, dažniausiai nelabai gilinasi į graffiti ar breiką. Lygiai taip pat ir su breikeriais bei graferiais. Jokiu būdu nesakau, kad taip yra būtinai, bet noriu pabrėžti, kad tokia yra tendencija. Ir labai greitai randu jai pateisinimą. Dabar yra tiek daug galimybių didžėjams, pilna repo, kurį kartais sunku vadinti repu, graffiti, kuris vadinasi visai kitais vardais ir šokių, kurie nėra breikas, bet talpinami į hip hopą, kad pabandžius viską suvirškinti sprogtų kopūstas. Be galo džiugu, kad kultūra, kurią suradau gana atsitiktinai, ir kuri man padėjo užaugti, išsivystė į tokį didelį ir įvairiapusį reikalą. Bet ar dešinė žino ką daro kairė?

 

Ar MC battle‘ų dalyviams įdomu, kad KRS-ONE paišė graffiti ir šoko breiką? Ar hip hopo didžėjai girdėjo, kad vienas jų guru – Kool Herc – grodavo per pirmuosius breikerių pasirodymus ir pavadino tuos žmones B-Boys/B-Girls? Dažniausiai visas hip hopo šakas sujungiantys šiandieniniai renginiai būna organizuojami žmonių, kurie apie šią kultūrą yra tik girdėję, o renginių tikslas – pritraukti kuo daugiau pirkėjų. Tuo tarpu vadinamų hip hoperių renginiai apsiriboja viena kuria nors šaka. Tai dažniausiai būna rich and beautiful tipo vakarėliai, į kuriuos paprasti grafferiai negali sau leisti ateiti, arba neina, nes numano, kad labai išsiskirs iš publikos. Arba visiškai pogrindiniai draugų kompanijos tūsai.

 

Greičiausiai pagaunate temą. Bet nenoriu visko suversti komeciniams interesams. Aišku, jie jokiu būdu nėra paskutinėje vietoje. Visi nori pavalgyti. Bet hip hopas – tai daugiau nei sumuštinis.

 

Pamenu, kaip su draugu eidavome naktį gražinti sienų. Truputį vėliau pradėjome rašyti tektus ir juos skaityti ant svetimos YAMAHA‘os kreiva ranka sudėliotų ritmų. Dar vėliau atėjo breikas. Patefonų ir plokštelių artimi kaimynai neturėjo, o pirkimas buvo nekasdienis įvykis, tad šioje srityje niekaip nepasižymėjome. Labai gerai atmintyje įstrigusi minėtų dalykų seka. Jie labai sklandžiai sekė vienas kitą. Repas neužgožė graffiti, o be jų niekaip nebūtų atėjęs breikas. Kūryba iš beveik nieko. Nuogirdų kopijavimas su visišku atsidavimu. Toks buvo ne vieno Lietuvos ir apskritai hip hoperio kelias. Galbūt skamba juokingai, bet savo laiku Bronxo „rebiatos“ darė tą patį, tik daugelis juos virškina pagal pirmą matytą Holivudo filmą su hip hopo elementais, t.y. kaip žmones iš kitų planetų. Bet jie – žmonės kaip žmonės. Sugebėjimas iš nieko išspausti prikolą ir jį parodyti kitiems – kūrybiškumas. Tai gali būti kniedės metalisto kelnėse, skiauterė ant galvos, helikas, tagas, skrečas, raimas… Kiekvienas pagal savo galimybės, skonį ir laiką. Tai gali būti hip hopas. Ir tai tikrai nėra vien daugiasluoksnis sumuštinis, o vienas kitą papildančių elementų sistema.

 

Ką aš matau šiandienos hip hope – tai yra visiškas uždarumas. Pati hip hopo kultūra atsitvėrusi nuo likusio pasaulio (čia neįtraukiu MTV tipo „hip hopo“). Ir skirtingų hip hopo šakų atstovai nebendrauja tarpusavyje. Maždaug, aš šoku breiką, tai yra mano menas, ir eikit visi šikt, jei manęs nesuprantat. Aš klausau (geriausiu atveju) funk‘o ir kažkokie apkvaitę reperiai tik marmaliuoja į mikrofoną, įsivaizduodami, kad jie kažkam įdomūs. O graffiti yra sienų darkymas (išskyrus kai ta siena yra garažo vidus arba ją rodo per klipą) ir palaikau Zuoko akciją dėl visų be išimties makliavomių uždažymo. Didžėjus yra gerai, jei jis įdeda savo miksą į internetą, aš parsisiunčiu ir leidžiu per treniruotes. Nenoriu nieko įžeisti, sakyti, kad kažkieno požiūris yra blogas ar geras. Noriu tik tiek, kad žmonės šiek tiek pasigilintų į tai, ką daro. Kad žinotų, iš kur tai atkeliavo, kaip vystėsi. Noriu, kad hip hopas būtų paremtas bendravimu, kad jis būtų spontaniškas, o ne suplanuotas, natūralus, ne surogatas, iš tikrųjų kaifas, o ne pagal marketingo pricipus sukalta reklama.

 

Galima būtų ilgai analizuoti, dėl ko vienur hip hopas yra gatvėje, o kitur – studijose ar salėse. Tikrai nepretenduoju į tokią studiją, ir gal jos net nelabai reikia. Bet yra keletas, mano galva, sėkmingos hip hopo scenos pavyzdžių. Tarkime, LoopTroop iš Švedijos. Ta šalis tikrai nėra hip hopo tėvynė. Bet ką žmonės daro, yra visapusiškas hip hopas, apjungiantis visas jo šakas. Arba britai, kurių didžiausią breiko turnyrą veda Kurtis Blow, LL Cool J ir pan. O vienas geriausių jų MC, Skinnyman, pradėjo savo kelionę per hip hopą nuo breiko ir artimai bendrauja su breikeriais ir graferiais. Tokių pavyzdžių yra ir daugiau. Aš labai noriu, kad hip hopas būtų kuo atviresnis. Kad MC kalbėtų apie naujausius graffiti ir eitų pasižiūrėti breikerių ir pan. Kad visos jo dalys bendrautų tarpusavyje, kad tai iš tikrųjų būtų peace, unity, love and having fun.

 

Tai yra gatvės kultūra. Visų pirma Niujorko gatvės. Ir nėra ko reikalauti, kad prie mūsų daugiabučių chebra repuotų ant beatbox‘o. Tegul visi daro, ką daro, ir tobulėja. Ir nebūtina per prievartą lįsti į gatves, kai namie šilčiau. Aš tik noriu pasidžaugti kai kuriais renginiais, kuriuose pamatome ir šokį, ir graffiti, ir didžėjus, bei galime paklausyti gero repo, bei žmonėmis, kurie visą tai vertina. Visiškai nesvarbu, kaip iš estetinės pusės tie dalykai dera tarpusavyje. Svarbu, kad visa tai – HIP HOP. Ir kai visa tai darant visų pirma galvojama apie žmones. Apie daug žmonių.

 

Peace.

Autorius Audrius

Radote klaidą? Atsiųskite mums pataisytą tekstą spauskite čia ir padėkite padaryt hip-hop.lt geresniu.

Straipsnis Renginys Lyrika Klipas

Pateikie naujieną, vaizdo klipą, lyriką, ar renginį - pasirinkdami auksčiau

Taipogi skaityk

Kodėl Nelly koncertas smagus, kaip Windows 98? [apžvalga]

Pradėkime nuo to, kad Nelly tai buvusi aukščiausio kalibro pop repo ir r&b žvaigždė, kurios …

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Current day month ye@r *