Gang Starr

Kartais stebiuosi, kokia yra plati ir neaprėpiama Hip Hop‘o kultūra. Keista stebėti, kaip ji sujungia tiek daug spalvų, garsų, judesių, žodžių, kalbų, minčių, jungia kontinentus bei žmones į vieną didžiulį branduolį. Tikriausiai ši kultūra tuom ir yra žavinga. Ji suburia skirtingas sielas, kurios graviruoja savo kulkas, ir joms išauti naudoja meno ginklą…

Šį kartą norėčiau jums papasakoti apie dviejų nepaprastai talentingų žmonių duetą. Apie dvi sielas, kurios dviem skirtingais meno ginklais pataikė į daugybės žmonių širdis.

Gang Starr – gyva Hip Hop‘o klasika. Šią grupę sudaro Guru ir DJ Premier. Jie drąsiai įsirašė į Hip Hop’o istoriją. Jie niekada nėjo link mainstream‘o, o tiesiog darė savo mylimą darbą – kūrė gerą muziką. Jau po pirmojo išleisto singlo buvo aišku, kad šie jauni vyrukai pasiruošę užkariauti Hip Hop’ą ir jiems tai puikiai sekėsi. Laikui einant jie pradėjo šiai kultūrai diktuoti savo sąlygas. Jų albumai nėra leidžiami daugiamilijoniniu tiražu, tačiau jie yra gerbiami ir jų darbai vertinami ne tik už Atlanto, bet ir visame pasaulyje.

Guru [Gifted Unlimited Rhymes Universal] yra šios grupės idėjinis vadas, lyderis bei balsas. Tikrasis šio genialaus Mc vardas – Keith Elam, gimė jis 1966 metų liepos 18 d. Bostone, Roxbury rajone. “Tas getas buvo kaip pragaras”, – prisimena Guru. Jo tėvas buvo pirmasis tamsiaodis teisėjas Bostone bei didelis džiazo gerbėjas. Jis dažnai savo sūnui sakydavo: “Tai – tikra muzika”. Būtent Guru tėvas įdiegė jam meilę džiazui. Guru mama tuo metu dirbo vienoje iš Bostono mokyklų, bibliotekoje. Ji buvo tas žmogus, kuris labai sudomino jaunuolį poezija.

Pirmą kartą Guru su Hip Hop’u susipažino dar 1983 metais, kai per vieną iš šeimos apsilankymų New Yorke jis pamatė kas yra graffiti ir breake dance’as. Nuo to laiko Guru tuo tik ir gyveno. “Mes su savo chebra į New York’ą važiuodavom vos ne kiekvieną sąvaitgalį, kartais net su pavogtom mašinom, eidavom į tokius klubus kaip The Roxy, Fever, Devil’s Nest, Rooftop Roller Rink, kuris buvo Harlem’e – pastarasis buvo realiai pavojingas”, – prisimena Guru.

Tuo metu vienas iš Bostono koledžų (Emerson College) po savo sparnu priglaudė Hip Hop radiją, pavadinimu WERS. Būtent šiame radijuje ir įvyko pirmoji Hip Hop’o gerbėjų pažintis su Guru, kuris dažnai gyvame eteryje atlikdavo savo freestyle’us. “Mes eidavom į WERS ir gyvame eteryje rengdavom Mc battlus… Dabar viskas kitaip: tada mus valdė meilė idėjai ir “prikolams”.

Guru debiutas įvyko dar 1980 metų pradžioje, tačiau pasibaigė nesėkme. Tada jis subūrė savo pirmąja grupę, kuri vadinosi ne kaip kitaip, o būtent Gang Starr. Tuo metu grupę sudarė MC Damo-D-Ski ir DJ 12 Be Down. Trys jaunuoliai nutarė sudalyvauti talentų konkurse, kurio teisėjais buvo Melle Mel, Jah-Love ir Grandmaster D, grupės Whodini galva. Jie net nespėjo pradėt, kai išgirdo gan graudų verdiktą: ”Next!”. Su dideliu kartėliu, nusivylimu bei pykčiu grupė grįžo į gimtąjį Bostoną. Tačiau jauni vyrukai nenuleido rankų, priešingai – jie tikėjo, kad jiems dar viskas prieš akis. Šiek tiek vėliau, kai Guru išgarsėjo, jis ne kartą apie save priminė tiems teisėjams: “Jie neprisimena to. Man nėra ko gėdytis, aš paklausiau ar jie prisimena, tačiau jie neprisimena”. Guru mano, kad jų pasirodymo rezultatas buvo iš anksto nuspręstas, nes visi žinojo, kad jie iš Bostono.

Laikui bėgant Guru įstoja į koledžą pavadinimu Morehouse College, kuris yra Atlantoje. Šis koledžas tuo metu buvo viena iš prestižinių mokyklų, skirtų juodaodžiams. Būtent Atlantoje jis susipažįsta su N’Dea Davenport, grupės Brand New Havies vokaliste. Tuo metu ji buvo Clark universiteto, buvusio netoli Guru koledžo, studentė. Po sėkmingo Morehouse koledžo baigimo Guru grįžo į Bostoną pas savo seną chebrą. Visų vaikinukų nuomonės tada sutapo ir nutarę, kad šlovės ir sėkmės savo gimtąjame mieste nesulauks, nusprendė vėl grįžti į Hip Hop’o meką – New York’ą: ”Aš pasakiau tada – velnias, aš važiuoju į New York’ą”, – prisimena Guru. Tačiau jaunuolio tėvas nesutiko su tokiu sūnaus sprendimu ir nutarė daugiau jo pinigais neremti. Guru buvo apsisprendęs kaip niekad tvirtai ir sutiko su visomis tėvo sąlygomis…

Susitikęs su savo chebra Brooklyne, Guru iš karto kimba į darbą. Jis pasirašo kontraktą su mažai kam žinomu leiblu “Wild Pitch” ir jau 1986 metais išleidžiamas pirmas grupės singlas “The Lesson”, kurį prodiusavo Donaldas D. Po singlo išleidimo buvo įrašyti tokie kūriniai kaip “Bust A Move”, “Gusto” ir “Knowledge”.Visų šių kūrinių prodiuseriu buvo DJ The 45 King. Tačiau ne viskas klostėsi sėkmingai. DJ 45 King buvo tankiai susijęs su legendiniu DJ Red Alert, kuris turėjo savo radiją ir leisdavo visus atneštus DJ 45 King įrašus. Tačiau tuometinių Gang Starr’ų kurinių jis transliuoti nepanoro. “Aš nuėjau pakalbėt su DJ Red Alert’u, jis atsakė man: “Na, pas tave Bostono akcentas, publika dar nepratusi prie jo”. Taigi, nesitikėjęs tokios įvykių sekos, Guru nuėjo į parduotuvę ir nuo kompaktinių diskų nurašė visų įrašų studijų adresus ir išsiuntinėjo savo demo įrašus.

Guru draugai, nusivylę tokia grupės veikla, nutarė grįžti į Bostoną. O Guru, nors ir praradęs beveik visas viltis, grįžo į “Wild Pitch” studiją ir nutarė perklausyti visą dėžę į studiją atsiustų demo įrašų. Pirma, ką jis išgirdo, buvo Lord Finesse. “Aš tada pagalvojau: šitas vaikinas – antrasis Big Daddy Kane’as! Ir jis įrašė šitą muziką pats, tai buvo bomba”. Taigi, galbūt negražu, tačiau Guru pavogė tą kastetę. “Ir po to aš radau DJ Premier, tą kasetę pavogiau taip pat”, – prisimena Guru, – “Kasetėje buvo 4 kūriniai, jis naudojo James Brown’ą su džiazu, tai mane labai užkabino”. Įdomus faktas yra tas, kad Premiere iki to laiko jau buvo girdėjęs Guru demo kasetę ir netgi klausinėjo studijos direktoriaus apie jį. Guru nuėjo pas Stu Fine’ą, leiblo vadovą, ir pasakė: “Man reikia keleto tokių bytų”. Po kelių minučių įvyko telefoninis pokalbis, kuris nulėmė tolimesnį Guru gyvenimo kelią bei praktiškai visą tolimesnį New York’o repo muzikos vystymąsi.

DJ Premiere jau spėjo tapti legendiniu asmeniu repo muzikoje. Tikrasis šio DJ vardas yra Christopher Martin, gimė jis 1969 metų gegužės 3 d. Texas‘e. Tačiau jo tėvai nebuvo kartu – m?m? jau kurį laiką gyveno New York’e su kitu vyru. Dėl to Chris’as dažnai atvažiuodavo į Hip Hop’o sostinę – New York’ą. Pirmoji jo suburta komanda vadinosi Inner Circle Posse, o jis pats buvo geriau žinomas Waxmaster C pseudonimu. Tada jo, kaip prodiuserio, patirtis buvo tik šokių organizavimas mokykloje bei šokių vedimas. Būtent “Wild Pitch” leible, studijoje susėdęs su Schlomo Sonnefield’u, Premiere‘as pradėjo eksperimentuoti su senais James’o Brown’o ir kitų kompozitorių kūriniais ir jam tai puikiai sekėsi.

DJ Premier

Po keleto dienų Premiere’as išsiuntė kasetę su jo darytais bytais Guru, kuris ant vieno instrumentalo uždėjo savo temą – taip gimė kūrinys “Words I Manifest”. Guru tekstą parašė per dvi dienas ir perskaitė jį Premier’ui telefonu pagal jo bytą. Nepraėjus savaitei, talentingas duetas persikraustė į Bronx’ą. Bute, kuris buvo 183 gatvėje, buvo tik vienas kambarys, kurio pusę užėmė Premier’o patefonas. Tame bute viskas ir prasidėjo. Rezultato ilgai laukti neteko, nes jau 1989 metais Gang Starr išleido debiutinį savo albumą “No More Mr. Nice Guy”. Premier’as padirbėjo iš peties – šis albumas aplenkė New York’o instrumentalo vystymąsi kokiais trimis metais į priekį. Albume buvo17 kūrinių, palyginus su kitais to meto old school’o darbais, tai buvo bomba. Keista, tačiau dėl neaiškių priežaščių klausytojai ignoravo šį albumą. Nežiūrint į tai, šis albumas buvo perleistas net 4 kartus (1991, 1992, 1997 ir 2001 metais). Taip prasidėjo Gang Starr era…

1990 m., Syke’a Lee filmavo filmą “Mo Better Blues”, į kurio garso takelį įėjo Gang Starr’ų darbas iš debiutinio jų albumo “Jazz Thing”. Šį kūrinį vaikinai skyrė Brenfordui Marsalesui, vaikinui, kurio bute kurį laiką gyven. Po metų, 1991 m., grupė pasirašė sutartį su kita įrašų kompanija “Chrisalis Records” ir tais pačiais metais išleido kitą savo albumą “Step In The Arena”. Juokinga, tačiau būtent šį albumą visi palaikė debiutiniu Gang Starr darbu. Tai labai stiprus albumas, kuriame puikiai suderintas džiazo skambesys. Jame rasime tokius kūrinius kaip “Just To Get A Rep”, “Who’s Gonna Take The Weight”, “Love Sick” ir “Credit Is Due”, kurie iš karto tapo hitais undergrounde.

Antrasis Gang Starr’ų albumas buvo vertinamas tik tarp tikrų old school’o fanų, kiti į jį žiūrėjo skeptiškai. Tačiau vyrukai nesėdėjo rankų sudėję ir jau 1992 metais išleido trečiajį savo darbą – albumą “Daily Operation”, kuriame taip pat yra nemažai džiazo elementų. Šiame albume susiformavo tolimesnė Gang Starr Foundation komanda, kuriai priklauso Jeru The Damaja ir Lil’ Dap. Jie sudalyvavo tokiuose kūriniuose kaip “Soliloquy Of Chaos”, “Take it personal”, “Much too Much” ir “I’m The Man”. Albumas negalėjo neturėti sėkmės, tačiau pardavimai nedžiugino (parduota 100 000 albumų kopijų). Guru puikiai ištobulino savo rhymų techniką bei nepriekaištingai lipo prie Premier’o darytos muzikos. Keista, tačiau tuo metu jų siūloma muzika žmonių tiesiog nedomino. Gang Starr’ai nesikeitė ir išliko ištikimi savo skambesiui,o viename to meto intervių Guru pareiškė, kad jis mato būsimuosius metus, kaip džiazo muzikos 10-etį.

Guru 1993 metais išleidžia savo solinį albumą, kurio pavadinimas kalba pats už save – “Jazzmatazz”. Šiam įrašui Guru sukvietė daugybę įvairių džiazo muzikantų, pagal kurių muziką ir skaitė savo rhymus. Tačiau tai dar ne viskas – tais pačiais metais jis įkuria savo nuosavą leiblą “Ill Kid”, po kurio sparnu prisiglaudžia jau minėtoji Gang Starr Foundation komanda, į kurią įeina tikri repo grandai Jeru The Damaja, Group Home, Bahamadia, Big Shug, M.O.P. Šiame leible buvo išleistas ir pirmasis Jeru darbas “Come Clean”, iš karto tapęs hitu. Po tokio sėkmingo išleidimo Jeru paprašo Premiere‘o, kad jis produsiuotų debiutinį jo albumą, tačiau Premiere‘as tuo metu buvo užsiėmęs solinio KRS One albumo “Return Of The Boom Bap” prodiusavimu, tad Jeru albumas dienos šviesą išvydo kur kas vėliau nei buvo planuojama. Premiere‘o leible tai pat buvo išleistas pirmas Bahamadia’s darbas “Word Play”, įrašytas pirmasis Group Home kūrinys “So Called Friends” bei pirmasis Big Shug įrašas. Visi šie darbai pateko į Guru išleistą rinkinį “Guru Presents: Ill Kid Records”.

Naujas Gang Starr albumas „Hard To Earn“ (1994m.) skambėjo kitaip nei senesni jų darbai. Šiek tiek niūroka muzika, kuri buvo puikus fonas piktesniems nei įprasta Guru tekstams. Tačiau tai buvo tie patys Guru ir Premiere. Albumą sudarė 17 naujų kūrinių, iš kurių galima išskirti tokius to laikmečio hitus kaip „Code of the Streets“, „Tonz’O’Gunz“, „Mass Appeal“, „Suckas Need Bodyguards“. Džiazinio skambesio šiame albume buvo mažiau nei įprasta, tačiau apskritai muzikinis skambesys visiškai nenukentėjo.

Po naujo albumo išleidimo Gang Starr‘ai nutaria šiek tiek padirbėti prie atskirų projektų. Taip gimsta solinis Guru albumas „Jazzmatazz vol.2: A New Reality“ – 20 naujų kūrinių įvairiomis temomis su maloniu džiazo prieskoniu. Albumas tapo gyva klasika. Bendram darbui Guru surinko tokius žmones, kaip legendinis Ini Kamoze, unikalaus vokalo Jamiroquai, Bahamadia, Chaka Khan, The Solsonics ir Kool Keith. Tuo tarpu Premiere dar daugiau dirba su Krs-One ir Gang Starr Foundation projektais. Taip gimsta Krs-One darbas „MC’s Act Like They Don’t Know“.Vėliau, 1995 metais, seka Group Home (grupės nariai – Lil’ Dap & Melachi The Nutcracker) albumas „Living Proof“, kuris tampa tikru skanėstu hip hop‘o gurmanams. Nuo draugų neatsilieka ir Jeru The Damaja -1996 metais dienos šviesą išvysta antrasis jo albumas „Wrath Of The Math“. Intensyviai vyksta darbas ir su visu D.I.T.C. projektu. Be to, tuo metu išsiskiria grupės Eric B & Rakim keliai, tad Premiere pradeda bendradarbiauti su Rakim‘u.

Po „JazzMatazz Vol.2“ ir atskirų projektų sekė ilgoka pauzė. Atsirado gandų, kad Gang Starr projektas „užsidarė“, tačiau tokias šnekas paneigė1998 metais išleistas albumas „Moment of Truth“. Kūriniais „Royalty“, „Above the Clouds“, „You Know My Steez“, „Work“, ,,The Militia‘‘ jie įrodė, kad vis dar gali kurti tikrą muziką. Tikrą hip hop‘ą…

1999-aisiais, 10 metų egzistavimo proga, Gang Starr išleidžia dvigubą albumą „Full Clip: A Decade of Gang Starr “, į kurį sudėjo pačius geriausius grupės kūrinius, įrašytus per tą 10-ies metų laikotarpį.

2000 metai. Po jubiliejinio rinkinio, „JazzMatazz“ jau galima buvo vadinti trilogija. Netikėtai pasirodė trečiasis albumas iš šios serijos – „Guru’s JazzMatazz: Streetsoul“. Kritikai buvo šiek tiek nusistatę prieš jo paprastumą. Buvo keista, kad tokie kūriniai, kaip „Plenty“ kartu su Erykah Badu, „Lift Your First“ kartu su The Roots, „Keep Your Worries“ kartu su Angie Stone, nors ir yra labai kokybiški, tačiau netapo hitais. Be jau minėtų svečių albume sudalyvavo Craig David ir Bilal. Kaip pasakė vienas žmogus – „Nauji laikai diktuoja naujas vertybes“.

2001 metais Guru įrašo albumą „Baldhead Slick&Da Click“, kuris, kritikų nuomone, yra šio talentingo žmogaus žingsnis atgal. „Baldhead Slick & Da Click” labai skiriasi nuo to, ką Guru darė seniau. Jame visi pasigedo to senojo Guru skambesio, kuriame buvo daug džiazinių motyvų. Ryškiai pasikeitė tekstų tematika. Albumo įrašyme sudalyvavo nemažai kviestinių atlikėjų: Ice T, Treach (Naughty by Nature), Killah Priest, Big Shug. Prodiuserinė pusė priklauso Pete Rock, Primo ir Alchemist. Ryškiausiai albumo kūriniai yra „Underground Connections“, „Niggaz Know“, „Back 2 Back“, tačiau albumo vertės šie darbai nepakėlė. Galima būtų paminėt vieną iš svarbiausių sudedamųjų albumo dalių – viršelį. Be Guru fotografijos ant jo nėra nei vieno užrašo.

Po nuklydimų ir ieškojimų atrina laikas išpirkti savo kaltę prieš gerbėjus. Taip 2003 metais gimsta albumas „The Ownerz“. Albumas, kuris gavo aukščiausius balus. Jame gerai padirbėjo svečiai: M.O.P., Krumbsnatcha, Snoop Dogg, Jadakiss. Kūriniai „Who Got Gunz“, „Sabotage“, „Skills“, „Put Up Or Shut Up“ dar ilgai bus gyva klasika. Albume buvo ir tikras saldainiukas gerbėjams – tai video su Gang Starr interviu bei video iš koncertų.

2006-ųjų metų rugsėjo pabaigoje Gang Starr išleidžia „Mass Appeal: Best of Gang Starr“.

Diskografija:

Gang Starr

No More Mr. Nice Guy / Wild Pitch / 1989

Step in the Arena / Chrysalis / 1991

Daily Operation / Chrysalis / 1992

Hard to Earn / Chrysalis / 1994

Moment of Truth / Noo Trybe / 1998

Full Clip: A Decade of Gang Starr / 1999

The Ownerz / Virgin / 2003

Guru

Jazzmatazz, Vol. 1 / Chrysalis / 1993

Jazzmatazz, Vol.2: The New Reality / Chrysalis / 1995

Guru’s JazzMatazz: Streetsoul / Virgin / 2000

Baldhead Slick&Da Click / Ill Kid/LandSpeed / 2001

Jazzmatazz, Vol. 4: The Hip-Hop Jazz Messenger: Back To The Future / 2007

Radote klaidą? Atsiųskite mums pataisytą tekstą spauskite čia ir padėkite padaryt hip-hop.lt geresniu.

Straipsnis Renginys Lyrika Klipas

Pateikie naujieną, vaizdo klipą, lyriką, ar renginį - pasirinkdami auksčiau

Taipogi skaityk

Kodėl Nelly koncertas smagus, kaip Windows 98? [apžvalga]

Pradėkime nuo to, kad Nelly tai buvusi aukščiausio kalibro pop repo ir r&b žvaigždė, kurios …

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Current day month ye@r *