„GRIME“: pagaminta Rytiniame Londone (HipHop.lt 2007)

  Pastaruoju metu vis dažniau tenka girdėti ši terminą – „Grime“. Visas pavadinimas dar kartais būna „Urban Grime“. Iš karto noriu prisipažinti, kad aš nesu šios muzikos atmainos gerbėjas, bet to pačių pripažįstu, kad „Grime“ – tikras naujo amžiaus atradimas, ir ne tik hip-hopo kultūros kontekste. Būtent todėl aš nutariu trumpai pristatyti Jums, kas tai per vienas ir su kuo jis yra valgomas.             

Naujojo tūkstantmečio pradžia. Rytinio Londono (East London) gatvės, kaip žinote, ne itin dažnai turistų lankoma vieta. Būtent ten gimė šio mano rašinio temos objektas. Iš pradžių „Grime“, arba kaip tada jis dar vadinosi „ESKI“, sutrumpinimas atsirado nuo „ESKIMO“ – taip jį pavadino vienas iš jo kūrėjų, o pagal kai kurios šaltinius netgi išradėjas, ponas muzikantas ir promouteris MC Wiley (dažniau tiesiog Wiley), Roll Deep Crew atstovas. Be jau minėto „išradėjo“ Wiley, tai pačiai „šutvei“ priklauso dar ir kitas žmogus, gana žinomas ir pas mus, Dizzee Rascal. Būtent nuo šių dvejų prasidėjo ir mano pažintis su „Grimu“. Kalbant tiksliau, iš pradžių atkeliavo muziką, o tik po metų pavadinimas.

Pradiniame etape „Grime“ labai sėkmingai egzistavo ir augo mažose klubuose, rūsiuose ir piratinių radijo stočių eteryje. Pagal mano šaltinius, būtent radijo stotys buvo tas pagrindinis veiksnys, padėjęs pelnyti pripažinimą. Ankstyvo „Grimo“ pėdsakus galima aptikti tokiu grupių, kaip So Solid Crew, More Fire Crew („Oi“) ir Stecky („Boo“ su Ms. Dynamite), darbuose.            

Stop, gal prieš pasakojant istoriją toliau, reikėtų surašyti, iš ko „gaminamas“ „Grime“ 

Ingredientai:

UK GarageDrum and BassDancehall (geriau importuotas iš Jamaikos)

 Hip-Hop

BreakBeat

Punk Rock 

Technologiją:

Sumaišom viską, vieno arba kito ingrediento kiekis priklauso tik nuo jūsų skonio. Kitas žingsnis: būtinai turi būti minimalistinis dvejų žingsnių breakbeatas, dažniausiai 130-140 bitų per minutę, dar reikia agresyviai ir labai greitai repuojančio MC (ko gero, dvigubas greitis bus tai, ko reikia). Bosinė linija turėtų urzgėti. Labai gerai, jeigu turite kokį mechaninį garsą – variklio urzgimas, manau, tiks. Grime nepripažįsta R&B įtakos, na, bent jau taip buvo pradiniam variante. Muzikoje ir tekstuose turi būti daug gatvių purvo (neveltui ir toks pavadinimas), agresijos, futuristinių elektroninio pasaulio elementų. Bet svarbiausia – tai turi būti pagaminta būtinai ten, kur ir gimė, rytiniame Londone. Na, tai dažnai mėgsta kartoti „Grimo“ grandai, kitaip, anot jų, „Grime“ praranda savo esmę. Dar jame turi jaustis tas nepakartojamas Londono dialektas. Gal būtent todėl paskutiniu metu „Grime“ tapo dar viena Britanijos muzikos rinkos eksportuojama preke, kaip kažkada jau buvo su pankroku. Galutinis rezultatas priklausys nuo Jūsų profesionalumo ir mokėjimo derinti ingredientus.           

Na, grįžtam prie mūsų istorijos. Kai buvo susivokta, kad „Grime“ turi perspektyvų ir iš įrašų galima išspausti daugiau, negu vienas kitas pasirodymas klube arba piratinių radijo stočių eteryje, atsirado pirmosios, visiškai į „Grime“ orientuotos įrašų studijos: Sublow, 8bar, Nu Shape, na, dar Eskibeat, įkurta to paties Wiley. Pirmieji naujų firmų darbai buvo Wiley gabalas „Eskimo“ ir Musical Mob kūrinys „Pulse X“. Dabar tai jau istorija.            

2003 metais dienos šviesą išvydo du albumai, kurių dėka „Grime“ pirmą kartą išplaukę i plačiuosius vandenis. Tai buvo Dizzee įrašytas „Boy in da Corner“ ir Wiley darbas „Treddin‘ On Thin Ice“. Tais pačiais 2003 metais muzikos kritikų išgirtas „Boy in da Corner“ pelnė net Merkuri Muzic apdovanojimą. Kaip debiutui didelis pasekimas. 

Ir štai didžiosios radijo stotys pradėjo groti eteryje keistą lokalinį produktą: „Channel U“, „Logan Sama‘s show“ per Kiss FM, „1Xtra“, priklausanti BBC grupei. Vėl gi, nemenka sudėtis.  Tam tikra prasme „Grime“ tapo tarpusavio santykiu aiškinimosi tarp skirtingų gatvinių grupuočių priemone, taip toleruojama agresiją atkeliavo ir į tekstus:

Killa, killa, real, real N—– know the deal, dealDon’t care how you feelI will be cocking back my steelStraight bullets, bulletsRun, run, fire, fire burnIf you don’t like killa, killaN—- you can suck your mom

(Lethal Bizzle „Pow(Forwards)“, 2004)           

 2005 metai. Atėjo metas pasirodyti ir už gimtosios salos ribų. Tai padarė 679 Recording‘s išleistas rinkinys Run The Road, kuriame buvo surinkta tai, kas buvo geriausia tuo metu „Grime“ scenoje. Rinkinys savo misiją įvykdė, taip atvėręs duris kitiems. Ko gero, labiausiai pasisekė Lady Sovereign, kurios darbai pasekė MTV ir TRL topus, dalyvavimas Late Show with David Letterman ir, pagaliau, pasiūlymas iš Roc-A- Fella Records, albumas su Def Jam ženklu. 

Tuojau prasidėjo „Grime“ tūsai Berlyne, Tokijuje. Šiaures Amerika tiesiog pamilo naują skambesį. Kas ką besakytų, galima drąsiai teigti, kad iš lokalios niekam nereikalingos muzikos „Grime“ virto tikra blizgančia preke.

Tas pats Dizzee (Dylan Mills, 1985), iš paprasto picos išvežiotojo, kartais vagiančio mašinas ir įsiveliančio į gatvės gaujų gyvenimą, kelėtą kartų net areštuoto, patyrusio kelis kartus peilio ir pipirinių dujų skonį, kūrusio muziką mokykliniu kompiuteriu, pavirto į tikrą žvaigždę. Prašmatnūs drabužiai, kontraktas su „Ecko Unltd“, gyvenimas ramioj Kanadoj, ir tai tik per kelerius metus – svajonė, ar ne? Gaila, kad jo atveju muzika ir raimai prarado savo šaknis, savo žavesį ir net skambesį. 

 Cause it’s the same old story, crazy boys keep getting on my nervesAnd it’s the same old story, police don’t give me no peaceYeah, it’s the same old story, friends slowly drifting from the ends Yeah, it’s the same old story, I’ve sussed, there’s nobody I can trust

 O kaip kiti? O kiti rašo albumus, deklaruoja savo tiesas, važinėja purvinom gatvėm, daro bendrus projektus, kuria savo crew, mąsto, kaip prasimušti, bežiūrėdami į Dizzee ir Lady Sovereign. Atsimenate, kaip SkinnyMan savo pasirodymo Vilniuje metu intensyviai reklamavo savo sūnaus albumą: „tai nebus hip-hopas, tai bus Grime“? Kiek suprantu, ir pats Skinny pasinešęs ant naujo stiliaus.  Taigi, gal čia aš ir nutrauksiu istoriją. Galima ilgai vardinti visus „Grime“ atlikėjus arba muzikos kūrėjus, galima ilgai pasakoti visų jų istorijas, apie tą patį Dizzee galima prirašyti referatų, galų gale, galima vardinti visus pasekimus ir tai, ką gero ir blogo atnešė su savim ši kultūra. Bet aš nematau prasmės, šiais laikais internetas prikimštas įvairų interviu ir straipsnių, tik reikia netingėti ir turėti noro. O jeigu trumpai, bus tiek: tegyvuoja „Grime“, ilgiausių jam metų.  

Autorius Miron

Radote klaidą? Atsiųskite mums pataisytą tekstą spauskite čia ir padėkite padaryt hip-hop.lt geresniu.

Straipsnis Renginys Lyrika Klipas

Pateikie naujieną, vaizdo klipą, lyriką, ar renginį - pasirinkdami auksčiau

Taipogi skaityk

Kodėl Nelly koncertas smagus, kaip Windows 98? [apžvalga]

Pradėkime nuo to, kad Nelly tai buvusi aukščiausio kalibro pop repo ir r&b žvaigždė, kurios …

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Current day month ye@r *