Įžengėme į naująją dvikovinio repo erą.

Arsonal vs Shotty Horroh
Arsonal vs Shotty Horroh
Battle repas yra vienas iš greičiausiai augančių hip-hop‘o kultūros produktų. Nuo Scribble Jam dienų, visa dvikovinio repo plotmė ir koncepcija pasikeitė. Nuo minutės trukmės raundo prieš tą kas papuola iki išankstinio pasiruošimo savo priešininkui ir tiesiogiai transliuojamos kovos su juo. Čia menas ir sportinis interesas susilieja į vieną leisdamas mums atsakyti į visose srityse dominuojantį klausimą – kas gi yra geriausias ?

Dabartinis klimatas

Battle repas šiandieną yra nepalyginamas su tuo kas egzistavo prieš gerą dešimtmetį. Turime nevieną tarpusavyje konkuruojančią organizaciją, iš kurių kiekviena stengiasi pateikti labiausiai fanus intriguojančias MC dvikovas.
Vienas iš svarbiausių gero renginio komponentų yra produkcija, kuri šioje scenoje gerokai patobulėjo per pastaruosius kelerius metus. Tai puikiai atsispindėjo prieš porą savaičių vykusiame battle repo renginyje Total Slaughter už kurio sukūrimą yra atsakingas Eminem’as . O dar ne taip senai turėjome vieną asmenį su mėgėjiška kamera, kuris fiksuodavo prastai organizuotą veiksmą mažoje patalpoje. Daugelis organizacijų dar eksperimentuoja, bando atrasti pačios save, bet kartu ir stipriai tobulėja tačiau įvairūs trūkumai išlieka. Dvikovinio repo lygų, kaip Total Slaughter bei KOTD produkcija yra pakankamai aukšto lygio, tai atsispindėjo ne tik šių organizacijų renginiuose, bet ir 4 dalių trukmės realybės šou, kuris buvo skirtas supažindinti publika su dalyvausiančias reperiais bei išsiaišinti, kurie iš 8 MC, užsitarnaus vietą tiesiogiai transliuojamame Total Slaughter renginyje Liepos 12 dieną. Nors tą vakarą buvo galima pastebėti nemažai trūkumų nuo organizuotumo, visų veikėjų paskirčių iki kelių produkcijos niuansų, tačiau, kaip inauguraciniam renginiui per daug priekaištų išreikšti negaliu. Detalią Total Slaughter apžvalgą galėsite išvysti artimoje ateityje.

Viena iškarto į akį krintanti šios scenos ypatybė yra ta, kad daugelis renginių yra prieinami tik per Pay-Per-View (PPV). Tai yra TV paslauga, plačiausiai naudojama Šiaurės Amerikoje, tačiau egzistuoja ir keliose Europos šalyse, šios paslaugos esmė yra už tam tikrą mokestį žiūrovams pateikti vienos nakties renginį. PPV formatas yra itin poliarizuojanti plotmė. Jame daugiausia randame pavienius koncertus, pornografiją ar prestižinius kovinio sporto renginius. Bokso žvaigždė Floyd‘as Mayweather‘is per vieną vakarą gali sugeneruoti daugiau nei 130 milijonų dolerių įplaukų, naudodamasis PPV formatu, kada nuo milijono iki beveik 3 milijonų žmonių sumoka po 50-70 dolerių, kad tik galėtų išvyst, kaip jis pusvalandį darbuojasi ringe. Tačiau priežastys, kodėl dvikovinis repas ir boksas pasirinko PPV platformą greičiausiai skiriasi.

Floyd Mayweather Jr.
Floyd Mayweather Jr.

PPV formatas repo renginiams yra pasirinktas dėl to, kad joks televizijos kanalas nenorėtų pirkti tokio pobūdžio produkto. Kad jis būtų tinkamas televizijai reiktų kardinalių pokyčių, nuo produkcijos pagrindų, kaip kamerų kiekis, scena, etc. iki profesionalių vedėjų, kurie būtų žinomi veidai tiek hip-hop’o bendruomenėje tiek populiariojoje kultūroje bei turbūt paties svarbiausio pokyčio – cenzūros. Dalis šių kriterijų buvo ganėtinai sėkmingai išpildyti Total Slaughter debiutiniame renginyje, tačiau organizacijos kaip KOTD, Smack/URL, Flip Top ar Grindtime dar turi ilgą kelią prieš save, kad galėtų tapti save išlaikančia TV programa. Dienos gale jeigu dvikovinį repą pritaikytumėm televizijai, jis nė iš tolo nebūtų panašus į tai ką turime dabar, tiek gerąja, tiek blogąja prasme. Ir štai čia į pagalbą ateina „U Stream“ – tinklapis leidžiantis tiesiogiai transliuoti savo turinį ir pasirenkamai padaryti jį mokamu, taip daugeliui organizacijų pavyksta išlaikyti necenzūruota turinį ir sugeneruoti papildomų įplaukų.

Na, o Eminem‘ui pavyko Total Slaughter padaryti prieinamą per iN Demand, vieną iš didžiausių PPV paslaugų tiekėjų be Showtime ir HBO. Realu jog, Eminem‘o renginys atvers duris visai battle repo industrijai. Tačiau visos Total Slaughter dvikovos buvo įtartinai švarios ir nė iš tolo nepriminė KOTD, Grindtime ar bet kurios kitos organizacijos renginių, kiekvieno MC eilės nebuvo itin žeidžiančios ir trikdančios bei nelabai kontraversiškos, galima spekuliuoti, kad tai buvo aptarta su dalyvaujančiais MC.Bet galiausiai cituojamų eilučių ten netrūko.

Vienas iš svarbių šio meninio sporto aspektų yra reguliacija, o konkrečiau MC pasirodymų vertinimas. Teisėjavimas ir vertinimo kriterijai šioje srityje yra ankstyvojoje vystymosi stadijoje, tiek dabar tiek artimoje ateityje matysime įvairų teisėjavimo metodų skirtingose organizacijose. KOTD ar Grindtime įprastai turi paskyrę kelis teisėjus, kurie dvikovos gale tiesiog ištaria jų nuomone laimėjusio MC vardą ir daugumos balsą gavęs MC laimi, o kitais atvejais tiesiog leidžia fanams balsuoti internete. Tačiau tokiu metodu prieinamo verdikto teisėtumas nukenčia.

"Road to Total Slaughter" teisėjai iš eilės: Joell Ortiz, Joe Budden, Crooked I, Royce da 5'9"
„Road to Total Slaughter“ teisėjai iš eilės: Joell Ortiz, Joe Budden, Crooked I, Royce da 5’9″

Turėti tam tikras taisykles ir vertinimo kriterijus bei juos deklaruoti publikai būtų didelis bei svarbus žingsnis iš reguliacinės perspektyvos. Eminem‘o renginyje buvo pasiskolinta bokso „10 point-must“ sistema, kada raundo laimėtojui duodama 10 taškų, o pralaimėtojui 9. Jeigu laimima itin dominuojančiai rezultatas po vieno raundo gali būti 10-8 ar net 10-7 laimėtojo naudai. Tačiau pasiskolinę šitą sistemą jie arba nemokėjo ja naudotis arba viešai nepareiškę ją naudojo pagal savo suvokimą. Kovoje tarp Arsonal ir Daylyt, vykusioje realybės šou metu prieš patį Total Slaughter renginį, vienas iš teisėjų, Joe Budden, pastarajam reperiui skyrė 10-9, kol visi kiti teisėjai kovą įvertino 9-9, kas pagal bokso taisykles būtų lygiosios, tačiau jie atidavė raundą ir kartu visą kovą tam MC už kurį balsavo Joe Budden. Kas galiausiai priveda prie fakto, kad į vertinimo sistemą dar reikia įdėti daug darbo, nes ji toli gražu neišbaigta. Mano nuomone visoje dvikovinio repo industrijoje teisėjavimas yra esminis faktorius, nuo kurio priklauso visos scenos legitimumas.

Nors iš dalies visi šie trūkumai prisideda prie to žalio, gryno, tikro pogrindžio jausmo, kas ir sukuria tikrą dvikovinio repo atmosferą, tačiau augant kalbom apie konformistinį produktą, kažką, ką būtų galima pritaikyti plačiajai publikai, visa tai turėtų kardinaliai pasikeisti.

Finansinė būklė

Visos šios Battle repo organizacijos deja yra privačios ir savo PPV pardavimų statistikos nepadaro viešai prieinamos, MC algos, kontraktų detalės ir kita taipogi nėra deklaruojama, todėl yra labai sudėtinga spekuliuoti apie jų pajamas ir bendrą finansinę būklę. Tačiau Hiphop DX praeitą savaitę minėjo, jog šioje scenoje vidutiniokai ir aukšto lygio MC gali pragyventi vien tik iš šios veiklos.

Bishop Brigante, reperis iš Kanados ir vienas iš KOTD organizacijos veikėjų, lengvai užsiminė apie kontraktų struktūrą, kuri yra ganėtinai liberali ir leidžianti reperiam dalyvauti kitų organizacijų renginiuose, kas be abejo yra džiugus dalykas. Tai skatina konkurencija ir suteikia galimybę kiekvienam MC patogiau pragyventi.

Tiek KOTD, tiek Eminem‘o Total Slaughter PPV kaina yra apie 20 dolerių ir pirkėjų skaičius, nors ir nėra oficialiai deklaruotas, bet greičiausiai nė iš tolo nepriartėja prie 50 tūkstančių, net ir šis skaičius skamba labai optimistiškai. Dar viena iš priežasčių pasirinkti PPV formatą yra tas faktas, kad užmokėti visiems MC, asmenims atsakingiems už produkciją bei renginio vietai vien iš bilietų pardavimų kažin ar būtų įmanoma.

Įgūdžiai, talento lygis ir perspektyvos studijoje

Ko gi reikia, kad būtum sėkmingu battle reperiu ? Lyriškumas turi ypatingą vaidmenį dvikovų scenoje, jis ginčijimai yra svarbesnis už gebėjimą rimuoti, tačiau MC, kurie yra įvaldę tik vieną iš šių įgūdžių toli nenukeliauja, visapusiškumas čia yra būtinas.

Lyrinis turinys egzistuojantis šitoje erdvėje yra nepalyginamas su komerciniu hip-hop‘u, o nepriklausomas hip-hop‘as taipogi šiek tiek atsilieka. Su lengvu deficitu rimavimo skyriuje gali nueiti pakankamai toli, bet be lyriškumo čia nepajudėsi iš vietos.

Įgūdžiai, kurių reikia battle repe šiek tiek skiriasi nuo atributų reikalingų darbui studijoje. Turint galvoje, kad dvikovinis repas yra Freestyle forma, tai joje iš karto sumažėja flow reikšmė, daug svarbiau yra pateikimas, lyrika bei gebėjimas rimuoti ir tą daryti kuo greičiau. Bet kiekvienas reperis, šiuos svarbius atributus akcentuoja skirtingai. MC, kaip Daylyt turbūt neginčijamai turi geriausią pateikimą ir lyrikas, kol Dizaster pasižymi neprilygstamais rimavimo įgūdžiais, tačiau jie abudu yra labai panašaus lygio battle reperiai.

Tačiau būkim atviri, dvikovų scena yra smagi ir joje pragyvenimas įmanomas, bet pensijos čia nesusikrausi, bent jau kol kas… Duonai uždirbama studijoje ir to sekoje per turus. Daugelis battle MC, kaip Tantrum, Daylyt, Pariah, Dizaster, Philly Swain galėtų pilnu etatu perkelti savo talentą į studiją, ypač turint galvoje, kad jie sėkmingai atkreipė hiphop‘o bendruomenės dėmesį dvikovų scenos dėka. Priežastis, kodėl jie savų įgūdžių pilnai nepritaiko kitoje erdvėje, sunku įvardinti. Nevienas reperis iš battle scenos sugebėjo pasidaryti sėkmingą studijos karjerą – Immortal Technique, pradėjo, kaip dvikovų MC ir šią dieną jis yra vienas iš sėkmingesnių nepriklausomų reperių, kuris yra žinomas dėl savo lyriškumo ir yra pardavęs apie ketvirtį milijono įrašų, o Eminemo sėkmės istoriją turbūt žino kiekvienas, jo rimavimo ir pateikimo įgūdžiai leido jam nueiti tolimą kelią šioje industrijoje.

Daugelio, šios šakos, reperių lyriniai ir rimavimo įgūdžiai yra puikūs, ko betrūksta susirasti gerą prodiuserį ir įrašų studija, kuri pasirūpins likusiais niuansais.

Žvilgsnis į ateitį

Tiek kovinis sportas, tiek battle rap‘as, šiuo atveju yra globalaus potencialo produktas, kuris gali būti pritaikytas įvairioms rinkoms. Nedaug kultūrų pasaulyje yra, kuriose Mike Tyson būtų negirdėtas vardas, hip-hop‘as taipogi yra visame pasaulyje žinomas muzikinis žanras bei kultūra, retas, kuris nėra girdėjęs Eminem‘o ar nematęs grafiti ant sienos. Tai yra plačiai suvokiama koncepcija ir globalios plėtros perspektyvos šiam produktui tikrai egzistuoja. Tai gali paliudyti Filipinuose protu neaprėpiamos sėkmės sulaukusi FlipTop Battle League organizacija, kurios renginių peržiūros Youtube kanale svyruoja nuo kelių iki keliolikos milijonų, o bendros kanalo peržiūros artėja prie 400 milijonų. Šaliai, kurios populiacija siekia netoli šimto milijonų, šis skaičius yra milžiniškas, angliškai kalbančioje šiaurės Amerikoje gyvena virš 300mil žmonių, tačiau dvikovinis repas čia tokio dėmesio nesulaukia nė iš tolo.

Indivualių organizacijų dvikovų peržiūrų kiekis Youtube
Indivualių organizacijų dvikovų peržiūrų kiekis Youtube

Idėja, turinti naudą visai industrijai yra bendradarbiavimas, kitaip tariant co-promotion. Tai nėra nieko naujo, FlipTop Battle League kartu su KOTD tai jau yra išbandę, sukurdami JAV prieš Filipinus renginį. Šio bendradarbiavimo esmė yra pereinamųjų fanų sukūrimas, kada jie atranda kitą organizaciją ir pradeda ją sekti. Taip lygos padeda viena kitai ir fanam pateikia intriguojančių dvikovų, to ateityje galima tikėtis vis daugiau ir daugiau.

Vienas iš ingredientų svarbių dvikovinio repo pasisekimui yra žvaigždės, ir aš kalbu ne apie populiarius asmenis, kuriuos reiktų perkelt į šią erdvę, čia reikalingas namuose užaugintas talentas. Kažko kas gimtų dvikovų scenoje. MC, kuris būtų išsiskiriantis, poliarizuojantis ir įdomus plačiajai publikai. Gera naujiena yra ta, kad tokių reperių šioje scenoje yra, tačiau reikia nemažai investuoti į juos, kad jie taptų žinomais veidais plačiojoje visuomenėje.

Daylyt
Daylyt

Kalbant apie rėmėjus, dvikovinio repo situacija nėra visiškai tragiška, bet iki korporatyvinių rėmėjų deja lieka ilgas kelias, artimu metu jūs tikrai neišvysite Mc‘Donalds logotipo ant mikrofono. Cenzūros nebuvimas gali aplamai apriboti šios industrijos sėkmę plačiosiose auditorijose, dėl rasizmo ir panašių niuansų joki korporatyviniai rėmėjai nenorės kišti rankų į tai. Dėl to bus sunku įžengti į televiziją ir galiausiai ši sritis liks apribota Youtube/PPV formato. Tačiau galima viltis, jog Total Slaughter pakeis dabartinį klimatą ir leis dvikoviniam repui žengti sekantį žingsnį savo evoliucijoje.

Reziumė

Kuriant įrašus įrodyti, kad tu esi geriausias MC yra kebli užduotis, tai visąlaik paliks neatsakytų klausimų ir net didžiausiems kritikams nėra lengva išrinkti geriausią iš geriausių. Šiame formate menui yra suteikiama galimybė savo įgūdžius ir statusą ratifikuoti per sportinę prizmę, kas šią repo formą padaro itin patrauklia. Prireikė nemažai darbo, kad dvikovinis repas atsirastų ten, kur jis yra šiandien ir prireiks dar daugiau jėgų, kad jis atsidurtų ten, kur jis yra nusipelnęs būti. Tačiau su kiekviena diena ši kultūra auga ir nematau priežasčių, kodėl ilgalaikis šios scenos pasisekimas gali kelti dvejonių.

Radote klaidą? Atsiųskite mums pataisytą tekstą spauskite čia ir padėkite padaryt hip-hop.lt geresniu.

Straipsnis Renginys Lyrika Klipas

Pateikie naujieną, vaizdo klipą, lyriką, ar renginį - pasirinkdami auksčiau

Taipogi skaityk

Metų repo reivas Lietuvoje – į Vilnių užsuks Tommy Cash (bilietų kiekis ypač ribotas)

Jam į viską nusispjauti, – kyla pirmas įspūdis, peržiūrėjus Estijos žvaigždės Tommy Cash vaizdo klipus, …

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Current day month ye@r *