Kaip samurajai iškeitė kataną į mikrofoną arba japoniškas hiphopas (HipHop.lt 2007)

Pažvelgę į šiuolaikinę Japoniją pamatysime stebuklingą ir truputį keistą vakarų ir rytų kultūrų mišinį.Viena iš to mišinio sudedamųjų dalių – japoniškas hiphopas. Mes jau žinome nemažai japonų didžėjų, o vienas iš garsiausių šiuo metu yra Dj Krush, kurio kūryba geriausiai atspindi japoniško hiphopo (daugiau underground`inio) muzikinę pusę. Tačiau klausydami japonų mc susiduriam su problema – visiškai mums nepažįstama kalba, kuri daugeliui gali skambėti juokingai ir dėl to būti nevertinama. O veltui…Mane japonishkas hiphopas sužavejo, kaip savo laiku sužavėjo prancuziškas, nors prancūzų kalbos taip pat nesupratau.  

Užkrėstieji (pradžia)

Hiphopas į Japoniją atėjo iš Amerikos ir tai įvyko ganėtinai anksti, 1983 metais, po filmo apie grafitti WILD STYLE pasirodymo Japonijoj. Tai buvo dar viena Amerikos bomba (po Hirosimos ir Nagasakio), ačiū Dievui – dabar jau kultūrinė.Jos pasekmės – pirmieji Tokijo gatvėse b-boys. Galima teigti, kad visas hiphopo judėjimas Japonijoj prasidėjo nuo breakdace, kadangi jis pasidarė labai populiarus .Greitu laiku atsirado Yoyogi Park – savotiškas atsakymas NY Central Park su jo dj ir b-boys. Yoyogi parkas atvėrė duris į didįjį pasaulį daugeliui šiuolaikiniu hiphopo veikėjų – jau minėtam Dj Krush ir b-boy  Crazy A, kuris vėliau įsteigė  Rock Steady Crew Japan bei kitiems. Paleisto traukinio (o mes žinom, kokie greiti japoniški traukiniai) sustabdyt jau buvo neįmanoma – 1985 metais Japonijos radijo stotyse grojo jau keliasdešimt hiphopo didžėjų,o dar po metų Tokijus po savo sparnu priglaudė pirmąjį Japonijoje hiphopo klubą. Atrodytų, viskas klostosi puikiai, tačiau atsirado problema –  MC ir japonų kalba. Su techniškumu viskas buvo gerai, bet daugeliui atrodė, kad šia kalba neįmanoma pilnavertiškai rimuoti dėl skirtingų galūnių stokos ir dėl žodžių panašumo. Tačiau jau 80-ųjų pabaigoje funkcionavo keletas komandų, kurios eksperimentavo su skirtingais rimavimo stiliais ir neužilgo pasirodė pirmi albumai su jau susiformavusia stilistika ( pvz.: Tinnie Punx, Iito Seiko, Vibrastone, Tagaki Kan).

 

  Mutacija (brendimas) 1990-aisias hiphopas pradėjo sparčiai populiarėti paauglių tarpe, taip atsirado šiuolaikinio komercinio hiphopo senelis, Japonijoje gavęs J Rap vardą. Pirmuoju hitu tapo Scha Dara Parr ”Konya wa boogie back”, o East End X Yuri išleido albumą“Maicca”, kuris tapo platininiu.Tačiau su populiarumu atėjo ir naujos problemos, vėlgi susijusios su mc‘ingu – buvo skeptiškai žiūrima į tekstų turinį. Kadangi japonai išskėstom rankom priimdavo viską, kas ėjo iš Amerikos, mc pradėjo kopijuoti juodaodžių Amerikos veikėjų tekstų tematiką, kuri visiškai nebuvo aktuali Japonijoje. Taigi, susidarė įspūdis, kad prasmės atžvilgiu japoniškas hiphopas pasidarė plastmasine amerikietiškojo kopija. Bet nepaisant to, Japonija sugebėjo išugdyti keletą asmenybių, kurios 90-ųjų viduryje šturmavo Ameriką, o tuo pačiu ir pasaulį. Sėkmingiausiai tai padarė Dj Honda su albumu ”H”(1995-96) ir Dj Krush su “Krush”(1994). Tuo pačiu pradėjo bręst ir Japonijos mc, jie jau lengvabūdiškai neberepavo apie ginklus, narkotikus arba rasinę neapykantą, atsirado daugiau filosofinių ir poetiškų tekstų. Ir iki 90- ųjų pabaigos susiformavo savitas japonų stilius, muzika su japonišku charakteringumu ir tikri, rimti tekstai apie gyvenimo realybes. Taip japonai pakilo dar vienu laipteliu ir jau pačioje 20 amžiaus pabaigoje vietiniai atlikėjai pardavimais aplenkė amerikiečius kolegas, kas iki tol atrodė nerealu. Bet kaip bebūtų, japonai mc neturėjo ir nelabai turi šansų vakaruose, vėlgi dėl kalbos barjero. Taigi didžiausias šansas išgirsti keletą jų yra paklausyti jau daug kartu minėto Dj Krush albumų. Kelias į vakarus kol kas atviras tik didžėjams ir beatmaker‘iams – tą dar kartą patvirtino Nujabes savo 2003-iųjų albumu “Meatphorical Music”, kuriame sudalyvavo Amerikos underground‘o veikėjai Five Deez, Cyne, Apani B, Substantial ir Funky Dl ish UK.

 

  Diagnozė… Dabartiniu metu Japonijos hiphopo scena yra milžiniška (tuo įsitikinti galite www.cultureuniversal.com/jhop.htm). Hiphopo kultūra pavirto hiphopo industrija, su madingais brandais, žurnalais ir visokiais bling blingais…Bet kaip ir visur yra mainstream‘as ir underground‘as, ir vienas, ir kitas savotiškai groteskiški, kaip ir viskas Japonijoj… Klausant mainstream‘o prieš akis stoja niekad nemiegantis Tokijas su milijonu šviesų, garsų kakofonija ir mergaitėm dryžuotais golfais, o undergraund‘as nukelia į senovinę Japoniją, kai samurajai dar neturėjo mikrofonų…Ir rimuot nebuvo reikalo-jie turėjo kataną, gal dėl to ten taip paplitę ketureiliai…

 

 

Epilogas….

Japoniškas hiphopas vertas kiekvieno šios muzikos gerbėjo dėmesio.Bent jau tam, kad suprasti, kokią jis daro įtaką (nors ir nedidelę) visai kultūrai apskritai, išgirsti kažką naujo ir neįprasto, praplėsti akiratį – juk tai visada naudinga! Pradėti siūlyčiau nuo Tha Blue Herb ir kai kurių jų label‘o Tha Blue Herb Recordings atlikėjų.

Su pagarba Ra-Jah ,

visagalis internetas ir duomenys iš  “Hip-Hop Japan: Rap and the Paths of Cultural Globalization”by Ian Condry

          .

    

Autorius Ra-Jah

Radote klaidą? Atsiųskite mums pataisytą tekstą spauskite čia ir padėkite padaryt hip-hop.lt geresniu.

Straipsnis Renginys Lyrika Klipas

Pateikie naujieną, vaizdo klipą, lyriką, ar renginį - pasirinkdami auksčiau

Taipogi skaityk

„Lilas ir Innomine“ pristatė dainą „Ji taip pavargo“ bei jos vizualizaciją su užuomina.

„Lilas ir Innomine“ pristatė pirmąjį kūrinį iš būsimo albumo Studijoje užsidarę ir rudenį pasirodysiantį albumą …

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Current day month ye@r *