N.W.A.: trumpam nušluostant dulkes nuo westcoast‘o istorijos (HipHop.lt 2010)

Prieš daugiau negu dešimt metų šis muzikos stilius sprendė apie orą visoje tuometinėje repo industrijoje. Šiandien atrodo, kad nepaisant daromų pastangų, šios hiphopo pakraipos šlovės dienos liko praeityje. Atiduodami savotišką duoklę nepelnytai užmirštiems įvykiams bei jų herojams sugrįžtame į devyniasdešimtuosius, kai visų lūpose kaip mantra skambėjo žodis “westcoast”. Repas iš vakarinės JAV pakrantės… Būtent apie jį trumpai pakalbėsime šiandienos susitikimo metu.Turbūt niekam ne paslaptis, kad gimęs 1974-aisiais Bronkse hiphopas greitai išplito po visą Ameriką. Iveikęs kelių šimtų kilometrų atstumą, skiriantį Niu Jorką nuo vakarinės šalies pakrantės, jis pasiekė Kalifornijos, kuri garsėjo pakankamai didele afroamerikiečių populiacija, krantus. Per palyginus trumpą laiką čia jis sulaukė nemažo demėsio tiek pogrindžio vakarėliuose, tiek naktiniuose klubuose. Deja, to nepakako, norint įgauti rimtesnį charakterį Amerikos repo žemėlapyje. Tuo metu, kai Rytų reperių gretas papildydavo vis nauji atlikėjai, pradedant nuo popsinio MC Hammerio ir baigiant kriminaliniais-socialiniais “Visuomenės priešais”, Vakarų scenos situacija turėjo daug trūkumų. Netrukus tai turėjo pasikeisti… Aštuoniasdešimtaisiais, kurie yra laikomi westcoast’o, kaip naujos hiphopo pakraipos, pradžia, esama situacija iš esmės pradėjo keistis. Atsirado pirmieji, publikos bei kritikų pripažinti atlikėjai. San Francisko Bay Area zonoje (šnekamoje kalboje Bay Area; regionas Šiaurės Karolinoje, į kurio sudėtį ieina San Franciskas, San Chose, Oklandas bei jų priemiesčiai – aut. pastaba) pradėjo reikštis legendinis Too $hort’as, o jau minėtame Los Andžele pirmus žingsnius hiphopo scenoje žengė nemažiau žinomi Ice-T, King Tee bei grupės Egyptian Lover, World Class Wreckin’ Cru arba Arabian Prince. Nuo pat savo atsiradimo westcoast’as buvo siejamas su griežtu, sunkiu repu, o tai reiškia, kad daugumos vakarinės pakrantės atstovų lyrikoje nebuvo vietos gėlytėms bei paukščiukams. Apdainuojantis sutenerius bei hustlerius Too $hort’as su pasimėgavimu kartodavo garsųjį „biiiiiiiiiaaaaatch”, o jam antrinantys LA atstovai tik papildydavo kraupų gatvės gyvenimo vaizdą dedant tuo pačiu pamatus po gangsta repo atsiradimu. Nors eiliniai klausytojai iš pradžių labai skeptiškai vertino naujo muzikinio stiliaus potencialą, kūriniai, tokie kaip Toddy Tee “Batter Ram” arba “6 in the morning” iš debiutinio Ice-T albumo “Rhyme Pays” ilgainiui pakeitė jų nuomonę. Verta paminėti, kad būtent ant jo, pirmą kartą muzikos istorijoje, buvo užklijuotas lipdukas “Parental Advisory – Explicit Lyrics”, kurio dėka buvo siekiama apginti klausytoją nuo nešvankios lyrikos bei kraują stingdančių pasakojimų. Kaip bebūtų, visi tai buvo tik savotiška tyla prieš audrą, kuri turėjo prasidėti netrukus ir kurios pavadinimas slypėjo po N.W.A. (Niggaz With Attitude arba Juodžkiai Su Pozicija – aut.pastaba) abreviatūra.

 

Grupės, kurios dėka gangsta repas buvo pripažintas kaip savarankiška muzikinė pakraipa, o visas westcoast’o judėjimas auksinėmis raidėmis įsirašė į pasaulinio hiphopo istoriją, ištakos siekia 1986-uosius. Būtent tada likimas netikėtai suvedė smulkų vagišių ir šiaip gatvės vaikį iš skęstančio skurde Los Andželo Pietų Centro bei ilgametį narkotikų prekeivį ir užkietejųsį nusikaltėlį iš liūdnai pagarsėjusio Komptono. Pirmas iš jų buvo Ošija Džeksonas (O’Shea Jackson), geriau žinomas kaip Ice Cube, antras – gangsta stiliaus krikštatėvis, vienos iš garsiausių repo grupių įkūrėjas Erikas Lin Raitas (Eric Lynn Wright arba Eazy-E – aut. pastaba). Kol Ošija tobulino savo vokalinius sugebėjimus ir iš visų jėgų stengėsi atsiriboti nuo kvepiančios kriminalu gatvės aplinkos, Erikas negailėjo pastangų tam, kad pagerintų savo ir savo šeimos gerbuvį. Stumiant kreką savo rajone jis nesikankino dėl šitokio gyvenimo būdo pasekmių – viskas, apie ką jis svajojo ir ko siekė, buvo sutelkta žodžiuose: velniop priemones, pasaulis turi būti mano! Legenda byloja, kad už sukauptus iš narkotikų prekybos pinigus kartu su senu įrašų biznio vilku Džeriu Heleriu (Jerry Heller) jis įkūrė nuosavą leidybinę firmą pavadinimu “Ruthless Records”, kuri iki šiol džiugina fanus savo dvelkiančiais gatvės gyvenimu relizais. Nors firmos veiklos pradžioje visi albumai buvo leidžiami beveik rankiniu būdu kukliai įrengtame fabrikėlyje, visa tai neturėjo didelės įtakos jų pardavimams. Juk paprastiems klausytojams labiau rūpėjo įamžinta dainose informacija, turinys, už kurių slėpėsi gabūs, neeiliniai žmonės. Kad ir jau minėtas Ice Cube’as, kuris apsukraus Eazy prašymu sukūrė tikrąjį hitą, dainą “Boyz-n-the-Hood”. Deja, jis dar nežinojo, su kuo turi reikalų ir kuo pasibaigs bendradarbiavimas su šešiais metais vyresniu Eriku.

 

Už lango ėjo 87-ieji… Viename iš vakarėlių Cube’as susipažino su Andre Jangu (Andre Young), vėliau pagarsėjusiu kaip Dr. Dre. Norintis išplaukti į platesnes hiphopo industrijos vandenis ir nebesugebantis to padaryti savo gimtosios World Class Wreckin’ Cru sudėtyje, Dre pasidavė Cube’o įkalbinėjimams ir netrukus prisijungė prie Eazy-E komandos. Buvęs dileris iš džiaugsmo trynė rankas ir mintyse vis kartodavo: pasaulis priklausys man, tik man. Džiaugtis iš tikrųjų buvo kuo. Dievas, kuriuo jis, ko gero, nelabai tikėjo, atsiuntė Eazy du talentingus artistus: saldžią porelę, susidedančią iš gabaus ir įžvalgaus tekstų autoriaus bei nemažiau talentingo muzikos kūrėjo. Netrukus prie trejetuko prisijungė Lorenco Patersonas (Lorenco Paterson) aka MC Ren, Entonis Kerebis (Anthony Kerreby) aka DJ Yella, Maikas Lezanas (Mike Lezan) aka Arabian Prince bei reperis iš Dalaso D.O.C (Tray Curry). Būtent tokia sudėtimi, pasivadinę „N.W.A. And The Posse“, 1987 metais šie vyrukai išleido savo pirmąjį albumą tokiu pat pavadinimu. Iš tikrųjų šio relizo negalima laikyti pilnaverčiu debiutu, greičiau vienu iš daugelio “Ruthless Records” rinkinių, kurio įrašuose sudalyvavo daug perspektyvių anų laikų atlikėjų. Kaip ten bebūtų, grupė žingsnis po žingsnio skynė sau kelią į šlovės Olimpą. Publika savo ruožtu tiesiog pamišo dėl naujų veidų tuometinėjė vakarinės pakrantės scenoje. Įsimintinu tapo pirmas grupės pasirodymas, kuris vyko per jau spėjusio išgarsėti tais laikais seksualių mergaičių trejetuko “Salt-n-pepa” koncertą, Holivude. Išvydę scenoje Cube’ą, Eazy bei Dre, kurie tą vakarą turėjo tik apšildyti tuometines žvaigždes, žiūrovai tiesiog nušvilpė nežinančias kur dėtis merginas. Apakę tiesiogine to žodžio prasme nuo tokio reikalo pakrypimo mūsų šiandienos herojai nusprendė išleisti debiutinį grupės albumą. Išvydęs dienos šviesą 1988 metais ir iš karto tapęs kultiniu “Straight Outta Compton” privertė išsižioti iš nuostabos vienus ir rauti plaukus ant galvos kitus. N.W.A. nariai iš mažai žinomų plačiajai auditorijai artistų staiga tapo ikonomis. Albumas, kuris pagal Dre “buvo įrašytas per dvi savaites tam, kad turėti, ką parduoti žmonems”, tapo gangsta repo ir westcoast’o aplskritai atspirties tašku.

 

Grupės pozicija buvo paprasta ir suprantama, o jos kūryba tapo jėgos, nepaklusnumo bei raginimo maištauti simboliu. Smurtas, purvas, rasinė nesantaika, įniršis – tai ir daugelis kitų dalykų apdainuotų debiutiniame N.W.A. albume neleido žmonems atsipalaiduoti, rėžė jų ausis. ‘Boyz-N-The Hood”, “Gangsta, gangsta”, “Express yourself” – tai dainos, įrašytos auksinėmis raidėmis į pasaulio hiphopo istoriją. Baltas jaunimas iš gerų, pasiturinčių šeimų nuo šiol pradėjo rengtis juodomis striukėmis, LA Raiders kepuraitėmis bei šaukti “Fuck the police!”. Sklinda gandai, kad netgi siejamas su Pietų pakrantės hiphopo scena MC Hammeris, bijodamas užleisti savo pozicijas, sugriežtino tiek savo aprangos, tiek savo lyrikos liniją. Viename iš daugelio interviu lydinčių grupės šlovę Eazy-E susidarusią situaciją apibūdino žodžiais: “albumas atvėrė visiems mums duris, kurios iki šiol buvo uždarytos, duris į pasaulį, į kuri nelabai kas drįsdavo žengt i(…)”. Po galais, Izis buvo velniškai teisus. Artisto išsakyti žodžiai ne tik lietė grupės kūrybą, bet ir apibūdindavo visus tuos dalykus, kurie vykdavo jos užkulisiuose. O čia tvyrojo nepasitikėjimo vieni kitais, įtarimų bei pavydo šešėlis. Paaiškėjo, kad apsukrusis Eazy-E, pasinaudojęs savo ilgamete gatvės stumiko patirtimi, gražia forma išviliojo bendrai uždirbtus pinigus. Greičiausiai iš visų atsipeikėjo Ice Cube‘as, kuris paskaičiavęs, kiek uždirba Izis ir kiek gauna jis pats, padėkojo už bendradarbiavimą ir 1990 metais paliko grupę, išleidęs netrukus savo labai gerai priimtą solinį albumą. Be abėjo, jo išėjimą iš N.W.A. lydėjo pykčio bei nusivylimo atmosfera. Cube‘ui taip sunku buvo susitaikyti su susiklosčiusia padėtimi, kad dar po metų, 91-aisiais, savo antram soliniam albumui jis įrašė dainą skambiu pavadinimu „No vaseline“, kurioje repavo: „(…) Eazy by*** kvepia MC Ren‘o š***…“. N.W.A. baigtis artėjo…

 

Tuo metu, viso skandalo autorius, Izis, vis dar pasitelkdamas į pagalbą Dr. Dre kaip talentingą prodiuserį įrašė bei išleido grupės mini albumą – „100 Miles and Runnin“. Jis išvydo dienos šviesą 1990-aisis, o dar po metų, ’91-aisiais grupė palepino savo klausytojus dar vienu albumu, kuris lygiai kaip ir „100 Miles and Runnin“ greitai tapo platininiu. Taip, taip, mes kalbame apie „Efil4zaggin“ (veidrodinis “Niggaz4life” atspindis), kurį dar prodiusavo Dre. Rašau dar, nes susiklosčius palankioms sąlygoms (horizonte atsirado perspektyvus verslininkas, o praeityje buvęs banditėlis, Suge Knight‘as, kuris pakvietė Dre pereiti į jo kuriamą įrašų bendrovę pavadinimu „Death Row Records“ – aut. pastaba) bei suvokus tikrąsias Ice Cube‘o išėjimo priežastis, N.W.A. galiausiai nusprendė palikti ir Dr. Dre. Grupė iširo, o Eazy-E gyvenimas staigiai pradėjo ristis žemyn. Tuo metu, kai buvę grupės nariai sėkmingai tęsė savo solines karjeras, „Ruthless Records“ įkūrėjas desperatiškai kovojo su likimo pasiųstais išbandymais. Bandydamas ieškoti paguodos tarp moterų jis vis dar mėgino susigrąžinti buvusią šlovę bei pripažinimą, bet be senų bendražygių jam sekėsi itin sunkiai. Iš dalies tai jam pavyko 1994-aisiais, kai jis atrado ir nieko nelaukiant pasirašė sutartį su garsiąja Bone Thugs-N-Harmony komanda. Kai atrodė, kad reikalai taisosi, dangus pasiuntė Eazy dar vieną išbandymą, kuris ir tapo lemtingu. Būdamas trisdešimt vienerių jis atsidurė ligoninėje, iš kurios praktiškai neišėjo iki pat savo mirties. Įtariamas iš pradžių astma arba pagal kitus šaltinius chronišku plaučių uždegimu jam galiausiai buvo diagnozuotas AIDS, nuo kurio jis mirė 1995 metais. Kaip byloja faktai, mirties patale jis atsiprašė visų savo paties nuskriaustų žmonių bei paragino jaunąją kartą daugiau demėsio skirti saugiam seksui. Metais vėliau į įrašų parduotuvių lentynas pateko paskutinis, neužbaigtas paties Eazy albumas „Str8 Off tha Streetz of Muthaphukkin Compton“.“Kartu su Eazy-E mirtimi gangsta repas ilgam prarado savo turimas pozicijas, kartu sukeliant ištisą mirčių laviną. Negalėdami atsiriboti nuo kriminalinės praeities bei suvaldyti savo žvėriškų instinktų vakarų pakrantės reperiai paskelbė tikrąjį karą tiek patys sau, tiek konkuruojančios, pietų pakrantės, taip vadinamo eastcoast‘o atstovams. Hiphopo bendruomenė ir pasaulis apskritai neteko daugelio talentingų artistų tokių kaip Tupac‘as, Notoriuos B.I.G., Jam Master Jay iš Run DMC komandos. Žmonės, paprasti klausytojai beveik dešimčiai metų atsigręžė prieš neseniai triumfuojantį muzikinį stilių, jo propaguotojus bei pasekėjus.

 

Grupių, tokių kaip po lupa atsidūrusi šiandien N.W.A., istorija bei kūryba neliko visgi užmirštos. Westcoast‘as ir gangsta repas iš naujo prikausto klausytojų bei kritikų demėsį. Ir nesvarbu, ar mes kalbame apie The Game, Roscoe, Snoop Dogg‘o, arba jau minėto Eazy-E sūnaus – Lil E kūrybą. Jie visi vienodai verti pripažinimo bei pagarbos už pastangas iš naujo atrasti spindesį bei sugrąžinti buvusią stiliaus šlovę. Atrodo, kad Eazy ir kiti per anksti išėję iš šio pasaulio artistai džiaugiasi stebėdami visą tai iš viršaus – jų darbas yra ir bus apsaugotas nuo užmaršties.

Autorius Banana / ,,Dub Dub“ archyvas

Radote klaidą? Atsiųskite mums pataisytą tekstą spauskite čia ir padėkite padaryt hip-hop.lt geresniu.

Straipsnis Renginys Lyrika Klipas

Pateikie naujieną, vaizdo klipą, lyriką, ar renginį - pasirinkdami auksčiau

Taipogi skaityk

Operatyvūs pristato naujausią savo dainą tiesiogiai iš Čikagos

Jauniausi Lietuvos reperiai „Operatyvūs“ jau savaitė laiko kaip tvirtai stovi ant Jungtinių Amerikos Valstijų žemės …

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Current day month ye@r *