RAKUGAKI. Japonijos GRAFFITI (II Dalis) (HipHop.lt 2008)

SUJUNGTINĖS PURŠKIMO GALVUTĖS

 

Šis išradimas buvo sugalvotas vieno iš japonų piešėjų COSAONE. Toks įrenginys daromas paprastu būdu: išimama japoniškos purškimo galvutės šerdis ir jos vietoje įstatomas reikiamo tipo cap‘as. Dažniausiai būdavo naudojamas „New York FAT” cap‘as. Kai tokios dvi galvutės būdavo sujungiamos, viena iš jų tiesiog styrodavo išsikišusi, nors rezultatas gaudavosi stulbinantis. Kai piešėjas spausdavo žemyn ant flakono uždėtą šį bendrą junginį, dažai kuo puikiausiai praeidavo pro japonišką standartinį purkštuką ir išeidavo „New York FAT” cap‘u (ar dar kokiu kitu pasirinktu). Geniali tų laikų idėja. Nors yra žinių, kad tarp kai kurių Tekančios Šalies menininkų ši technika vis dar naudojama.

 

 

DAŽŲ SPECIFIKA

 

Graffiti piešėjams ir šiaip artimesniems Hip-Hop’o kultūrai žmonėms tokios firmos kaip „Montana” ar „Molotow” yra puikiai žinomos. Tai Vakarietiško, o ypač, Europietiško pasaulio populiarios dažų firmos. Japonijoje jos taip pat žinomos, bet tik žinomos. Čia populiariausi purškiami dažai yra „Creative Colors”, sukurti vienos iš žymiausių tokio pobūdžio kompanijų Tolimuosiuose Rytuose, kaip „Asahi Pen”. Šios firmos aerozoliniai flakonai varijuoja dideliame kiekyje spalvų ir nukonkuruoja kitas firmas. Bet šie dažai nėra specializuoti graffiti ar gatvių meno sritims, todėl turi kelis minusus. Visų pirma, jie nėra taip pigūs, o antra – lėtai džiūsta. Pastarasis veiksnys sukelia daugiausiai neigiamybių: netinka trafaretam, sunkiau dengti foną ar kelis piešinių sluoksnius vienu metu. Taigi, Japonijoje sunkumų kyla ne tik su purškimo galvutėmis, bet ir su dažais. Bet nėra padėties be išeities. Puiki alternatyva japonų piešėjams yra „bokujyu” [kaligrafiniai dažai]. Šis produktas unikalus tuo, jog ilgai išsilaiko ant beveik bet kokio paviršiaus ir jį labai sunku nuplauti. Tiksliau reiktų sakyt, jog net negalima plaut, nes šis dažas turi savybę plėstis. Jei ant piešinio patektų bent vienas lašelis vandens, toje vietoje dažas gali padidėti iki 20 kartų (!). Šios keverzonės visgi nėra amžinos, jas paprasčiausiai galima pašalinti nugremžiant nuo paviršiaus. Taigi, kaip jau minėta, bokujyu yra puiki atsvara brangiem dažam – už 180 ml buteliuką parduotuvėje tenka pakloti vos 100 jenų (~2,5 Lt). Šie dažai tiek populiarūs Japonijoje, jog jų galima gauti praktiškai kiekviename supermarkete.

 

ALFABETAS VS. HIEROGLIFAI

 

Japonijos graffiti išsiskiria dar vienu masyviu skirtumu – ženklų (raidžių) rašymo technika. Tai bene pagrindinis aspektas, separuojantis šalį iš kitų kultūrų ir paišymo technikų. Japoniški hieroglifai yra unikalūs ir tikrai atrodo egzotiškai ir kitaip negu įprasta Vakarietiškam pasauliui, bet visgi daugelis japonų piešėjų naudoja anglišką alfabetą. Taip yra todėl, kad Nippon koku šalies menininkam yra paprasčiau save reprezentuot pasauliui ir tapti atpažįstamiems užsieny, užrašinėjant tag‘us ar atliekant piešinius, populiariaisiais angliškaisiais rašmenimis. Tačiau visai sėkmingai egzistuoja ir vietinių simbolių graffiti. Japonijoje galimi 3 hieroglifų rašymo tipai: katakana, hiragana ir kanji (kandži). Pirmasis tipas – katakana – tai viena iš dviejų abėcėlių turinčių 46 ženklus. Pastaroji vartojama nejaponiškiems žodžiams. Tai gali būti užsieniečių vardai, tarptautiniai, „slengo” kalbos žodžiai ar skoliniai. Pažymėtina, kad jis yra pagrindinis graffiti scenoje. Antrasis – hiragana – abėcėlė taip pat turinti 46 pagrindinius skiemenis. Hiragana naudojama tiems žodžiams, kurie neturi atskiro hieroglifo (kanji). Šio tipo hieroglifai dažniausiai skirti tiesiog žodžio tarimui rašyti. Šią abėcėlę plačiai naudoja pradinukai – rašomosios kalbos pradžiamoksliui. Ir trečiasis tipas – kanji – tai pagrindiniai hieroglifai, iš Kinijos į Japoniją atkeliavę ir pritaikyti kalbai VI a. Vienas kanji hieroglifas gali reikšti žodį ar žodžių junginį ir yra tariamas keliais skirtingais būdais. Šios technikos nėra tokios paprastos ir visgi norint laisvai skaityti japoniškai reiktų mokėti abi hiragana ir katakana abėcėles bei porą tūkstančių kanji simbolių. Dėl tokių sudėtingų priežasčių, dažniausiai pasauliui ir pateikiami angliškų rašmenų graffiti iš Japonijos.

 

 

Tačiau puikiai egzistuoja ir vietinei rinkai pritaikytų vizualių darbų. Vienas populiariausių hieroglifų piešėjų graffiti pavidalu yra SUIKO iš Hirošimos. Jis naudoja kanji rašymo techniką. Paklaustas, kodėl pasirinko būtent japonišką simboliką paišymui, jis atsako, jog „man tai yra tiesiog įdomu. Kai paišydamas naudoju alfabetinius rašmenis, aš automatiškai pradedu galvoti apie užsienietiškuosius graffiti stilius. Tačiau kai vis dažniau ėmiau naudoti japoniškas raides, kartu pradėjau vertinti jų unikalias formas”. Kitas žymus piešėjas VERY1 naudoja katakana rašymo techniką, bet dažniau pasirašinėja angliška abėcėle. Tai motyvuoja tuo, jog ši technika yra lengviausiai ir greičiausiai parašoma bei atpažįstama visam pasauliui. Nors susiduria su fenomenaliu reiškiniu: kai nuvyksta į užsienį ir parodo kolegoms savo skečų knygutę, tai visi dažniausiai susižavi japoniškų simbolių piešiniais. Pats autorius pripažįsta, kad jam kai kurie jo piešiniai nepatinka, nors sulaukia pagyrimų iš kitų, bet pastarieji dažniausiai net nesugeba perskaityti, kas ten parašyta. Taigi tokia paišymo technika tikrai išskirtinė, bet dažniausiai ji žavi tiesiog savo paslaptingumu – sudėtingumu perskaityti, nes kaip žinia, neatskleisti dalykai labiausiai traukia. VERY1 yra išbandęs japoniškus simbolius (tiek katakana, tiek hiragana), korėjietiškas hangul raides bei Tailando thai stilių. Deja, nei viena rašymo technika jo netenkina, dėl to apsistoja ties angliška. Nors visgi toks universalumas ugdo meistriškumą bei atskleidžia japonų piešėjų plastiškumą.

 

TRAUKINIŲ SCENA

 

Tekančios Saulės Šalyje traukinių scena nėra tokia masyvi kaip Amerikos (ar kitų Vakarų šalių) didžiuosiuose miestuose. Ji vis dar auganti ir turi kur plėtotis. Pagrindinis varomasis veiksnys, pasak pačių japonų, turėtų būti piešėjų kolaboravimai ir noras jungtis į specifines traukinių „gražinimo” komandas. Kol kas daugiausiai egzistuoja pavieniai piešėjai, tačiau yra ir jungtinių paišymo brigadų. Bene žymiausia iš jų – Tetsujinkai (TGK) [Filosofų kompanija – vert. iš jap. kalb.]. Ši komanda specializuojasi tik traukinių paišymo srityje ir laikoma numeris vienas Japonijoje.

 

Visada geležinkelio transporto priemonės yra keverzojamos depuose, kur užimama laikina lokacija. Į tokias vietas Japonijoje kol kas yra visiškai paprasta įsibrauti ir papaišyti. Bet iš čia iškyla kita bėda – retas kuris išpaišytas traukinys pajuda savo maršrutu. Japonijoje yra griežtas estetiškumo lygis. Dėl to daugelis menininkų pabijo dailinti traukinius ar tiesiog nemato prasmės to daryti, nes jų darbai retai kada pasiekia kitas akis. Tačiau tikrieji šio stiliaus specialistai (BASK ir MAKE) kitaip motyvuoja savo pomėgį – „svarbiausia yra ne tai ar traukinys pajuda, ar ne. Esmė slypi atminties klodų potyriuose”. Ir iš tikrųjų svarbiausia yra patirtis bei paišymo išgyvenimai. Galbūt tokios treniruotės padės „puošiant” traukinius kitose šalyse.

 

Šnekant apie Japoniją ir minint traukinius iškyla klausimas, o kaip gi yra su Shinkansen [greitaisiais traukiniais]? Pasirodo ir pastarieji jau buvo paliesti  vandalistinio meno propaguotojų. Šiuos traukinius yra kur kas sudėtingiau pasiekti, nes šalia jų akyliau budi apsauga. Tačiau atsirado drąsuolių, kurie peržengė visas saugos ribas. DOUS2 iš Japonijos pasižymėjo tuo bei savo darbus ant Shinkansen paliko piešėjas iš Vokietijos KOBOLT. Pastarojo piešinys net plačiai pasklido po masines žiniasklaidos priemones. Atrodo, kad vis daugiau atvykėlių iš svetimų šalių mėgsta palikti savo pėdsaką ant Japonijos traukinių. Gal tai bus stimulas ir patiem japonam labiau pasitempti šioje srityje.

 

 

 

(laukite tęsinio)

 

Autorius SWIX

 

Radote klaidą? Atsiųskite mums pataisytą tekstą spauskite čia ir padėkite padaryt hip-hop.lt geresniu.

Straipsnis Renginys Lyrika Klipas

Pateikie naujieną, vaizdo klipą, lyriką, ar renginį - pasirinkdami auksčiau

Taipogi skaityk

Operatyvūs pristato naujausią savo dainą tiesiogiai iš Čikagos

Jauniausi Lietuvos reperiai „Operatyvūs“ jau savaitė laiko kaip tvirtai stovi ant Jungtinių Amerikos Valstijų žemės …

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Current day month ye@r *