SPLASH! 2008 – patefonas yra instrumentas! [Hip-Hop.lt archyvas]

Kiekvienais metais mes www.hip-hop.lt stengiamės aplankyti „Splash“ festivalį Vokietijoje ir visuomet po to mūsų puslapyje pasidaliname įspūdžiais. Praėjusiais metais atsitiko taip, jog man asmeniškai teko rašyti straipsni Lietuvos DJ Mag žurnalui, o mūsų puslapiui jėgų ir nebeliko. Tačiau pamačius šių metų pradinį grupių sąrašą, pamaniau kad būtu smagu prisiminti praeitą „Splash“ festivalį. Publikuoju DJ Mag žurnalui rašytą straipsnį, todėl nenustebkite kad taip dažnai yra naudojamas terminas – DJ!

Leiskit jums pristatyti festivalį „Splash“! Aš manau, kad bet kuris vyresnis šokių muzikos gebėjas jau seniai yra nusiziūrėjęs festivalius, kur kasmet galima išvysti ir išgirsti grojant didesnę daugumą „DJ Mag“ TOP 100 išrinktųjų, o taip pat ir savo favoritus. Mano gi atveju kelias į „Splash“ festivali buvo atvestas per hip-hop’o muziką. Kai kurie žmonės man sako kad nusistovėjau ir turėčiau pamatyti kitų gerų „festų“, kiti gi giria kad turiu gerą tradiciją kiekvienais metais keliauti į Vokietiją ir žiūrėti-klausyti daug daug hip-hop’o. Septynerių metų patirtis ir man pačiam šnabžda į ausį kad pasirinkimas tikrai geras, nors turiu pasakyti kad per tuos septynerius metus nemažai atlikėjų pamačiau po du tris kartus: kažkuom nusivyliau, o kažką atradau iš naujo. Esu DJ’ėjus, rašau „DJ Mag’ui“, todėl ir tai ką jūs skaitysite čia bus apie DJ’ėjus. Juolab kad 90% atlikėjų „Splash“ festivalyje savo užnugaryje turi būtent DJ’us. Ei, juk tai hip-hop’as, 2 patefonai ir mikšeris lydi šią kultūrą nuo pat atsiradimo. O tai ką pamačiau šiemet, galiu drąsiai pasakyti kad per 25 metus iš esmės beveik nepasikeitė, bet vis dar turi savo šarmo!

spl1

Kai pirmą kartą lankiausi festivalyje, žavėjausi organizatorių profesionalumu. 1. Nepriekaištinga scena: šokinėk kiek nori, o adatos savo vietoje. 2. Garsas: Nė karto negirdėjau to įkyraus fonavimo kurį Lietuvoje tekdavo kenteti kone per kas antrą vakarėlį. 3. Visi didžėjai nešini didelių krepšių su … plokštelėmis! Šiemet tik trečiasis punktas atrodė kitaip. Dauguma naudojo Serato ar panašaus pobūdžio įrenginius, keletas atlikėjų buvo lydimi ir Pioneer CDJ’s, bei AKAI sampleriais. Tačiau kas vis dar žavėjo, jog koncertinėje teritorijoje įsikūrusiame turgelyje, kaip ir prieš šešerius metus, galima buvo įsigyti plokštelių. Trys parduotuvės siūlančios savo paslaugas ir internetu, toliau tęsia vinilo tradicijas. Lietuviai irgi pratęsė ir įsigijo didelę krūvą jų. Džiugu!

spl2

Šiemet, turiu prisipažinti, jaučiau kažkokį alkį. Turbūt atlikėjai ne itin sužavėjo per pirmus du vakarus. Na kai kurie aišku labai net sužavėjo (pvz. Jay-Z), tačiau jų kiekis buvo pernelyg mažas palyginus su bendru atlikėjų skaičiumi. Pirmąjį vakarą sužavėjo Dizzee Rascal. Pasirodymas buvo toli gražu ne pagrindinėje scenoje, o viename iš trijų palapinių. Aš jas vadinu „Cirkais“. Dizzee Rascal užnugaryje – neseniai Lietuvoje viešėjęs DJ MK. Kaip būtų keista, labai laukiau hitų. Ir sulaukiau: „Fix Up, Look Sharp“ ir „Pussyole (Old School)“ buvo tie momentai kai akys raibdavo iš pasitenkinimo. Stovint dešiniau nuo scenos matai kaip atlikėjas siaučia kartu su minia ir patį užkabina. Į pabaigą supratau kad DJ tik ir leido muziką start/stop principu, retkarčiais pridėdamas scratch’o. Tikėjausi kažko daugiau, taciau Dizzee Rascal statau į Top 5-etuką tarp geriausių sių metų pasirodymų.

spl3

Kalbant apie tai jog festivalyje yra didžioji scena („Main Stage“), beveik visas mano mėgstamiausių atlikėjų penketukas pasirodė „Cirkuose“. Iškyrus tą vieną! Jay-Z! Lygiai savaitę prieš internete aptikau jo pasirodymo iš „Glastonbury“ video. Parsisiuntęs pradėjau žiūrėti ir ties viduriu peržiūrą nutraukiau… Pamaniau nebeliks siurprizų „Splash’e“, ir nesuklydau. Su Jay-Z ant scenos buvo superinis „gyvu“ instrumentų rinkinys, neskaičiavau muzikantų kiekio, nes per daug įnikęs buvau į pasirodymą, bet būčiau ne aš jei neieškočiau ant scenos didžėjaus. Radau! DJ Neil Armstrong iš „5th Platoon“. Kažkada ši kompanija tiesiog okupavo DMC čempionatus keliems metams. Ir jau gyvuoja virš dešimtmečio. O dabar prašau – ant scenos su Jay-Z! Pradžioje atrodė jog čia toks pats atliekamas darbas kaip DJ MK, bet kažkodėl atrodė jog scratch’ai skambejo tik tuomet kai to reikėdavo, bei vėliau keletas švarių miksų vidurinėje pasirodymo dalyje kur Jay-Z atliko kūrinius kuriose pats yra sudalyvavęs kaip svečias („Crazy In Love“ ar „Umbrella“ ir t.t.), o vėliau daugeliui akis „išsprogdinęs“ „Smack My Bitch Up“ instrumentalo miksas i „Big Pimpin“ nepaliko manęs abėjingo didžėjaus atžvilgiu. Koncertą galima būtų ilgai aptarinėti, išsiplėsti, bet tai vistiek neapsakys nuostabos tvyrojusios per ir po pasirodymo. Kaip per gladiatorių kovas nykštys kyla į viršų, o Jay-Z pasirodymą drąsiai įrašau į pirmą vietą. Bet ar ilgam? Liko dar viena diena, ir aš abėjoju ar kas panašiai nustebins.

Kaip matot pirmas dvi dienas aprašiau dviem atlikėjais, tačiau tai nereiškia kad daugiau nieko gero nebuvo. Buvo: „Pete Philly & Perquisite“, Ice Cube, „Cool Kids“, „Little Brother“, „Dead Prez“, „Blumentopf“, Cecile ir jeigu jau kalbesime apie didžėjus, penkiuose iš šiu pasirodymę jie buvo. Keliaujam į sekmadienį, o ten buvo šis bei tas, kas beveik nustūmė Jay-Z iš pirmos vietos …

spl4

Kiekvieną kartą vykdamas į „Splash’ą“ noriu būti kažkuom nustebintas, aišku pozityvia prasme. Šiemet galvojau kad taip neatsitiks, nors Dizzee ir keletas kitų atlikėjų davė tam tikrų gerų emocijų, norėjosi kažko dar nematyto, negirdėto. Sekmadienį dalį dienos praleide beieškant plokštelių ir slampinėjant nuo scenos prie scenos atsiduriau viename iš „Cirkų“ pažiūrėti J-Live pasirodymo. Prisimenu kad savo pirmajame „Splash“ festivalyje įsigyjau jo albumą „All Of The Above“ ir tai buvo vienas iš tų atlikėjų kuriuos norėjau išvysti scenoje. Spėkit, kur aš žiėriu kai ateinu į jo pasirodymą? Ogi į žmogų scenos gale. Boooom! Ten Mr. Thing! 1999 pasaulio DMC čempionas komandinėse varžybose su „Scratch Perverts“, 2000 metų Anglijos DMC čempionas ir pasaulio trečios vietos laimėtojas. Pasirodymą praleidžiu žiūrėdamas – tai į J-Live, tai į Mr. Thing. Bet patikėkit, lygiai taip pat daro ir visi kiti susirinkę į šį pasirodymą. Kodėl? Todėl kad didžėjui duodama pakankamai daug laisvės pasireikšti, o ten profesionalumui ir sugebėjimams nėra ribų. Bet štai ateina toks momentas kai J-Live maloniai paprašo didžėjaus pasitraukti ir pats užima jo vietą. Chmm… Šį veiksmą palydi pavieniai aplodismentai it tyla . Visi žiūri, kas bus toliau. J-Live užsiima poziciją prie patefonų ir pasistato stovą su mikrofonu. Reperis, užimantis vietą prie patefonų stebina, o šis nustebino dar ir savo sugebėjimais grojant jais. Iš pradžių paprastai atrodantis „back spinning’as“ virsta į visai padorų „beat juggle“, bet dar neatskleidžiantis visų kortų. Po tokio trumpo apšilimo seka kūrinio „Braggin’ Writes“ pristatymas. J-Live pradeda groti instrumentalą. Po kelių momentų jis pradeda „backspinin’ti“, o t.y. naudojant dvi vienodas plokšteles, atkartoti pirmus 4 ar 8 taktus. Tuomet seka kažkas nerealaus. Atlikėjas didžėjaudamas pradeda repuoti ir patikėkit nesuklysta nė karto! Tai galima būtų palyginti į dainavimą ir grojimą gitara vienu metu, bet tai yra žymiai sunkiau, beje lyg šiol nemačiau nieko kito taip darant. J-Live atlieka visą savo kūrinį kuris palydimas labai garsiais aplodismentais. Na po šio siurprizo koncertas tęsiasi ankstesne vaga, tiek J-Live, tiek Mr. Thing atlieka savo funkcijas kuo puikiausiai ir dar pabaigai kartu apsikeisdami pademonstruoja visiems savo scratch sugebėjimus. Puikus pasirodymas!

spl5

Šiek tiek pasistiprinęs šalia esančiuose greito maisto pavilionuose sugrįžau į tą patį „Cirką“. Ten ant scenos išėjo Danijos pažiba, naujas projektas – grupė „Majors“. Turiu pasakyti jog dar prieš ten ateidamas žinojau, kad ši grupė turės stipriausią didžėjinį užnugarį iš visų festivalyje esančių grupių. Du geriausi Danijos didžėjai: DJ Noise – vienintelis Danijos didžėjus laimėjęs pasaulio DMC čempionatą. Ir DJ Static – pastaruosius 5 metus išrenkamas geriausiu didžėjumi Danijos hip-hop’o apdovanojimuose. Grupę sudaro 5 nariai, taigi 2/5 grupės didžėjai – nuostab,u ar ne? Šis projektas gana naujas, jų albumas išėjo neseniai, todėl ir žiūrovams muzika buvo kažkas panašaus į pirmąjį pasiklausymą. Atlikimas buvo ispudingas. Atrodė kad scena sproginėjo nuo repo ir scratch’o, scenoje didžėjai keisdavo reperius ir atvirkščiai. Judesys ant scenos nesustodavo nė sekundei, matėsi kad didžėjai ne ką mažiau prakaituoja prie dviejų pultų nei kiti grupės nariai scenos priekyje. Atrode kad kiekvienas kurinys savotiška bomba ir jas „Majors“ nenustodavo mėtyti visą valandą. Man asmeniškai žiauriai patiko abieju didžėjų solo programos ir aišku, jų grojimas kartu. Manau, tai yra ta grupė, su kurios muzika galite būti nesusipažinę, tačiau, pamatę ant scenos, liksite labai patenkinti. Rekomenduoju susipažinti, juolab kad jie repuoja angliškai, ir viskas labai gerai suprantama.

spl6

Vykdamas i „Splash“ festivali, VIP teisemis pasinaudojau tuo tik šiemet. VIP ir žurnalistų zonoje buvo suorganizuotas vakarėlis, kurio žvaigžde tapo DJ Rafik – 2007 m. DMC nugalėtojas, Vokietis, DJ Q-Bert numylėtinis, na ir … nuobodokas truputi. Jo sugebėjimai yra „superdupergeri“, tačiau muzika kuri skambėjo tarp jo DMC programos dalių buvo pernelyg netinkama tai vietai. Gal būt buvo kalta publika ir VIP statusas, labiau „priklijavęs“ visus prie baro, o ne skatinęs linksmintis, tačiau pamatyti buvo verta. Beje, koks kitas didžėjus savo firminį scratch’a pavadintų „Autobahn“?

spl7

Atėjo laikas sekmadienio kulminacijai. Už ausų nusitempiau Lietuvius didžėjus Mix ir Trick pasižiūrėti prancūzų kvarteto „Birdy Nam Nam“ petofonų operos. Viskas, palyginti su tuo ką matėme festivalyje, buvo lyg iš kitos planetos. Įėjus i „Cirką“, prie scenos pamatėme gal dešimt žmonių. Patys įsitaisėme sau patogiai pačiame priekyje ir, atklausę trumpą soundchek’ą pasitikome keturis muškietininkus. Intro! Na, tai sunku būtų pavadinti intro. Gallabiau 10 minučių kūriniu su įstojimu, savotišku apšilimu ir aštuonių rankų darbu prie šešių patefonu, pustuštėje salėje nugriaudejusių kaip elektroninis griaustinis. Iškarto po to nuskambėjo kitas patefonų virtuozų kūrinys. Gal labiau tiktu tai vadinti šou! Nes stebėti kaip gerai jaučiasi išgaudami kiekvieną garsą iš patefono, yra kazkas nuostabaus. Vienu metu pasijautėme lyg prilipdyti prie apsauginės tvoros. Po beveik trijų dienų hip-hop’o ir šiek tiek reggae, kažkodėl mums nekilo klausimų kodėl čia dabar skamba electro? Gal dabar tai rašant ir atsiranda tokie klausimai. Tačiau tuo metu, kai ant scenos keturi prancūzai pavargusiais veidais spaudė iš savęs viską, ką gali ir darbavosi išvien patefonų pagalba, tokiu klausimu nebuvo. O didžėjai kuo toliau tuo garsiau buvo apdovanojami aplodismentais. Įsivaizduokite, kad bet kuris garsas kurį girdite, yra padaromas rankos judesiu, patefono, mikšerio ir plokšteles pagalba. Ir kai keturi žmonės tai padaro ir sujungia visus garsus į vieną ištisą elektroninį kūrinį, kuris skamba nepriekaištingai gerai – belieka atsikvošėti, susivokti, kad esi išsižiojęs, pabandytiužsičiaupti ir kaip reikiant paploti. Iki šiol mačiau jų DVD ir pasirodymus youtube.com, bet niekas neprilygs gyvam vaizdui. Pasibaigus pasirodymui, pilnutėlis „Cirkas“ skendo žmonių ovacijose, o keturi muzikantai dar kartą įrodė, kad patefonas yra instrumentas. Tai ir buvo tas pasirodymas, kuris lyg šiol kovoja su Jay-Z koncertu dėl pirmosios vietos mano Top 5-etuke..

Štai tiek. Ačiū visiems skaičiusiem!

Visa krūva nuotraukų iš lietuvių kelionės galite pažiūrėti čia: Splash 2008 kelionė

Beje visas info apie pati festivalį: www.splash-festival.com

 Artūras / DJ Mamania

Radote klaidą? Atsiųskite mums pataisytą tekstą spauskite čia ir padėkite padaryt hip-hop.lt geresniu.

Straipsnis Renginys Lyrika Klipas

Pateikie naujieną, vaizdo klipą, lyriką, ar renginį - pasirinkdami auksčiau

Taipogi skaityk

Kodėl Nelly koncertas smagus, kaip Windows 98? [apžvalga]

Pradėkime nuo to, kad Nelly tai buvusi aukščiausio kalibro pop repo ir r&b žvaigždė, kurios …

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Current day month ye@r *